Welke merken hebben er dit jaar een goed salon opzitten, en welke moeten de komende 9 maanden nog een stevig tandje bijsteken?
Automobielfederatie FEBIAC heeft zopas de inschrijvingscijfers van het eerste kwartaal gepubliceerd. Hoewel inschrijvingscijfers nooit het hele verhaal vertellen (sommige invoerders ‘durven’ wel eens wat extra auto’s in te schrijven om hun marktaandeel kunstmatig op te pompen), vormen die statistieken doorgaans een goede graadmeter voor het vormpeil van de in België aanwezige automerken. Met de salonmaand januari en de verlengde saloncondities in februari hebben de invoerders en dealers er net de drukste maanden van het jaar opzitten, zowat 35 procent van hun jaarlijkse verkoop wordt namelijk gerealiseerd in (of in de nasleep van) de Brusselse salonperiode. Een volledig overzicht vind je in de tabel onderaan het artikel.
Opel incasseert, Mazda profiteert
Halen we het salonrapport van de verschillende merken er even bij, dan valt meteen op dat er weinig grote verrassingen waar te nemen vallen aan de kop van het klassement. De top 3 wordt als vanouds bevolkt door generalisten Volkswagen, Renault en Peugeot. BMW, dat vorig jaar nog mee op het podium stond, slikt in het eerste kwartaal een verlies van 7,6 procent en tuimelt daarmee terug naar plaats vier. De top 5 wordt vervolledigd door Opel, dat weliswaar een flinke klap incasseert (- 14,9 procent) na een uitzonderlijk 2017 (waarin de Corsa het tot één van de best verkopende modellen schopte).
2018 lijkt daarentegen het jaar van de kleinere merken te zullen worden, zowel Jeep, Mazda als Dacia torenen ver boven de verwachtingen uit dankzij – je raadt het al – een SUV, met de Compass, CX-5 en vooral de nieuwe Duster in een glansrol. Ook Alfa Romeo komt weer stilaan ‘onder de mensen’ dankzij zijn nieuwe Stelvio, met 882 ingeschreven wagens bekleedt het voorlopig een 27e plaats in het algemene klassement. Bij de grootste verliezers zien we (alweer) DS opduiken, dat nog eventjes moet wachten op het DS 7 Crossback-effect, maar ook Tesla heeft het duidelijk niet onder de markt. En daar zijn de aanhoudende productieperikelen met de Model 3 allicht niet vreemd aan…
De grootste winnaars
Jeep: + 80,93 procent
Mazda: + 38,15 procent
Dacia: + 29,97 procent
Alfa Romeo: + 22,33 procent
Mini: + 17,53 procent
De grootste verliezers
DS: – 40,76 procent
SsangYong: – 26,77 procent
Tesla: – 18,56 procent
Opel: – 18,44 procent
Citroën: – 17,03 procent
#Mobiliteit