“De ambitie van Nissan? Ons marktaandeel in fleet verdubbelen!”

Jerome Vervloet - 1-lowresEr zijn enkele veranderingen in het organigram van de cel Corporate Sales. Hoe ziet die structuur er nu uit?

Jerome Vervloet: “Als verantwoordelijke van de cel Corporate Sales kan ik in de nieuwe structuur een beroep doen op twee key account managers voor de Belgische en Luxemburgse markt: één is verantwoordelijk voor thermische voertuigen – zowel personenwagens als lichte bedrijfsvoertuigen – en de andere voor elektrische voertuigen. En die worden overkoepeld door leasingmanager John Windels. Daarnaast is er nog een fleet sales performance manager en zijn taak is om de fleetverkopers bij de dealers te ondersteunen. Ik heb het dan in de eerste plaats over de 17 business centers, wat zowat 20% van ons netwerk is. Deze bieden een specifieke service voor professionele klanten, zowel wat de personenwagens als de lichte bedrijfsvoertuigen betreft. Dit maakt deel uit van wat we intern onze fleet breakthrough noemen. B2B-klanten van onze business centers moeten een service op maat krijgen. Of het nu gaat om de kleine zelfstandige of de grote key account, die moeten beide een even professionele service krijgen. Ook op het vlak van leasing bieden we onze klanten het volledige pallet van oplossingen, hetzij via onze eigen Nissan Business Finance, hetzij via de bekende leasingmaatschappijen.”

Een vernieuwde fleetstructuur, daar zit wellicht een bepaalde ambitie achter?

“Jawel, wij hebben een potentieel geïdentificeerd en dat ook in ons businessplan opgenomen. We hebben onszelf tot doel gesteld om ons lease-aandeel dit fiscaal jaar te verdubbelen. We zijn nu ongeveer halverwege en kunnen al een groei optekenen van 37% in leasingmarktaandeel ten opzichte van vorig jaar. Spreek je over marktaandelen in fleet, dan zie je ook een groei. Verleden jaar hadden wij in de fleetmarkt een aandeel van 1,95%, terwijl dat nu al gestegen is tot 2,5%. En we blijven dus ambitieus.”

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail

Dergelijke ambitie kan u niet alleen verwezenlijken met de populaire Qashqai?

“De Pulsar kende weliswaar een trage start – het is dan ook een segment waar we lang afwezig waren – maar ondertussen doet dat model het steeds beter bij fleetklanten. Maand na maand zien we een gestage groei in de verkoopcijfers. We doen ook de nodige inspanningen met roadshows, we geven potentiële klanten de kans om er echt kennis mee te maken. En dan is er natuurlijk de X-Trail, die je eigenlijk kan zien als de opvolger van de Qashqai +2. Deze doet het heel goed. In vergelijking met zijn voorganger heeft de X-Trail ook veel meer troeven voor een fleetpubliek. We zijn met de X-Trail van een puur 4×4 product naar een crossover geëvolueerd, waardoor we nu een veel groter publiek aanspreken. Ook op technologisch vlak en qua motorisaties is deze X-Trail een compleet nieuw product dat veel beter aansluit op de noden van de fleetrijder. Daardoor doen we nu ongeveer 2,5 keer zoveel volume aan X-Trails in fleet dan het vorige model. En om terug te komen op uw vraag over de Qashqai: die blijft het zeer goed doen hoor. Zowel in de privé- als de fleetmarkt. Je kan gerust stellen dat we met dit product een pionier geweest zijn in het fleetsegment en van dag één was het een succes in de privé- en fleetmarkt. Dit was geen toevalstreffer: met zijn lage CO2 van 99 g/km is de Qashqai zowel voor de werkgever als de werknemer een interessante keuze. En dat is een argument los van de kwaliteit van het voertuig zelf: een ruime crossover met prima rijkwaliteiten en een complete uitrusting aan een concurrentiële prijs.”

In FLEET 103, die uitkomt op vrijdag 25 september, vindt u het integrale interview met Jerome Vervloet.