JLL: lege kantoren door de bedrijfswagen?

Bureau videDe consultant in bedrijfsvastgoed JLL (Jones Lang La Salle) is tevreden maar trekt niettemin aan de alarmbel: “Het investeringsvolume is tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar met 59% gestegen tot 3,3 miljard euro en overstijgt nu al het totale bedrag van 2014, maar tegelijkertijd daalt de bezettingsgraad van de kantoren in Brussel met 27% in dezelfde periode”.
In diezelfde studie van JLL staat ook te lezen: “Het fileleed in Brussel is één van de grootste in Europa. Na Londen zijn we nummer twee. Pendelaars verspillen  74 uur per jaar in Brusselse files.” En volgens de specialist in vastgoed is de bedrijfswagen één van de schuldigen.
“De bedrijfswagen wordt dikwijls gegeven als extralegaal voordeel aan bedienden en die gebruiken ze dan ook om naar het werk te komen. Bedrijven moeten daar rekening mee houden bij de localisatie van hun kantoren”. Het is dan ook geen toeval dat de afgelopen jaren de kantoren zich concentreren op locaties die zowal bereikbaar zijn via het openbaar vervoer als via de grote verkeersassen. Bij kantoren die minder goed bereikbaar zijn, dreigt een structurele leegstand en sommige worden zelfs omgebouwd tot residentiële gebouwen.”

Openbaar vervoer geeft een duwtje in de rug

De projecten voor nieuwe lijnen van de trein, metro en tram in Brussel dragen ook hun steentje bij tot een betere mobiliteit en dat zal ook gunstige gevolgen hebben voor de kantorenmarkt. En JLL heeft het dan in de eerste plaats over de tunnel Schuman-Josaphat, de eerste fase van het Brusselse GEN (Gewestelijk Expresnet) en ook over de metrolijn Noord (verwacht tegen 2024).

JLL besluit als volgt: “De verbetering van de mobiliteit is een deel van de oplossing, maar zal niet alle hindernissen voor de kantorenmarkt in de hoofdstad uit de weg ruimen.”