Kawasaki Versys 1000: een verrassende combinatie

Trails zitten in de lift met als onbetwiste marktleider nog steeds de – ondertussen vernieuwde – GS-serie van BMW. Maar ook andere merken laten zich niet onbetuigd. Zo is er de verrassende Kawasaki Versys. Combineer power met gebruiksgemak en je hebt een moto die van alle markten thuis is!

In de motorwereld is geen enkel merk vies van een beetje cross-model engineering. Dikwijls zijn de motorblokken daarbij de grootste gemene deler. Zo ook bij de Versys, die zowaar wordt aangedreven door een viercilinder in lijn en dat is in dit segment niet meteen meest de courante vorm van aandrijving. Koppelrijke motoren zoals de boxer in de R 1200 GS van BMW en de V4 in de VFR1200X Crosstourer van Honda zijn het wapen van voorkeur voor de stoere trails. Niet zo bij de Versys, die dus de 1.043 cc viercilinder van de sportieve Z 1000 SX kreeg, zij het dan in een getemde versie van 118 pk (138 pk in de Z 1000 SX).

Deze krachtige krachtbron is dan ook meteen de grootste troef van de Versys 1000: hij reageert bij zowat alle toerentallen alert op het gas en als je er echt de zweep wil opleggen, beschik je over heel veel overschot. Dat geeft de Versys 1000 een hoge funfactor maar wat hem nog leuker maakt is de zeer relaxte zitpositie. Het blok neemt niet overdreven veel plaats in, waardoor je niet al te wijdbeens moet gaat zitten, een euvel dat we wel eens tegenkomen op andere trails.
Geen echte off-roader

De Versys 1000 mag dan al de trail-look hebben, echte offroad kwaliteiten kan je hem niet toedichten. De omgekeerde voorvork en de schokdempers werden ontwikkeld om vlot de oneffenheden van het wegdek op te kunnen vangen, maar je voelt al snel dat onverhard niet echt het natuurlijk habitat is van deze Versys 1000. De 17 duim velgen bevestigen de eerder “on-road” -ambities van de Versys. Maar dat maakt op zich niet echt uit want laten we eerlijk zijn: hoeveel GS-rijders zetten regelmatig een stapje in de wereld van het onverhard? Dat zijn er ook geen massa’s. Nee, wat de Versys 1000 zo aantrekkelijk maakt, is zijn supercomfortabele zitpositie, waardoor je een prima zicht op de weg hebt en ook uren in het zadel kan zitten zonder te verkrampen. Een echte reis motor dus.

Zoals je van een hedendaagse bike ook kan verwachten, is hij ook uitgerust met tractiecontrole en een systeem op het motormanagement af te stellen naar gelang de behoefte. Wil je er stevig tegenaan gaan, dan is de full power modus de aangewezen en wil je het wat rustiger aan doen of zijn de omstandigheden op de weg wat moeilijker, dan kies je voor de low power setting. In dat geval beschik je over 75% van het vermogen.
Besluit

De Versys 1000 is niet meteen de meest sexy verschijning maar als je de looks even vergeet is dit een verduiveld leuke machine die met zijn rechtlijnige krachtbron garant staat voor zowel prestaties als rijplezier. Samen met de comfortabele rechtop zitpositie en het snedige onderstel, biedt hij het beste van twee werelden. Dus indien u van plan bent om voor één van de gevestigde waarden te kiezen, misschien toch even binnenwippen bij de Kawa-dealer voor een testrit met deze outsider.