Lage emissie zone in Brussel: “Zelfstandigen en KMO’s zullen ondersteund worden”, volgens UCM

In navolging van Antwerpen, voert het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage emissie zone in (Low Emission Zone – LEZ) vanaf 1 januari 2018. De meest vervuilende voertuigen zullen vanaf dan niet meer welkom zijn in de 19 Brusselse gemeenten. Tenzij ze over een betalende dagpas beschikken, die slechts acht keer per jaar kan aangevraagd worden. Wie probeert om door de mazen van het net te glippen, moet rekening houden met een boete van 350 euro.

Er worden uitzonderingen voorzien voor marktvoertuigen, kermiswagens, optochten en ambulante handel.

Wat met de zelfstandigen?

“Een aantal ondernemers uit de 19 gemeenten zal geen gebruik meer kunnen maken van hun werkinstrument”, aldus de UCM (Union des Classes Moyennes), de Franstalige tegenhanger van Unizo. “Vanaf 2018 gaat het nog over een te verwaarlozen aantal, maar vanaf 2019 en 2020 zal dit geleidelijk aan toenemen. Op termijn spreekt men van 10% van het wagenpark van alle zelfstandigen samen.”

Bron : UCM

 

De UCM en de Brusselse regering zijn dus rond de tafel gaan zitten met het oog op flankerende maatregelen, die de betrokken bedrijven moeten helpen om zich aan te passen aan de nieuwe normen. “Bij de lopende hervorming van de ordonnantie over economische expansie is er concreet sprake van steun voor zelfstandigen en KMO’s die verplicht in een ander voertuig moeten voorzien als gevolg van de invoering van deze lage emissie zone”. De UCM heeft reeds cijfers gepubliceerd, die echter nog bevestigd moeten worden door een uitvoeringsbesluit.

Bron: UCM

 

Op welke voertuigen is de LEZ in Brussel al dan niet van toepassing?

Onderstaande tabellen bieden een overzicht van de voertuigen waarop de lage emissie zone in Brussel al dan niet van toepassing is vanaf 2018.