Langeduurtest Lancia Ypsilon Twinair: traditie en innovatie

Na zes maanden op proef en 10.000 km op de teller, heeft de FLEET-redactie haar eindoordeel klaar over deze kleine Italiaan. Lancia zet vooral in op het hogere gamma met de nieuwe Thema en Grand Voyager, maar de Italiaanse constructeur bewijst met de Ypsilon dat verfijning ook weggelegd is voor stadsautootjes.

De Ypsilon is een traditie die Lancia al dertig jaar meedraagt. Van de Y10 rolden meer dan een miljoen exemplaren van de band en zijn opvolger, de Y, wist 800.000 automobilisten te overtuigen. Hoewel de generatie van 2003 het qua prestaties moest afleggen tegen het vorige model, is de Ypsilon toch belangrijk voor Lancia. Met zijn gecamoufleerde handvatten in de achterdeuren, zijn hoge gordellijn en bewerkte zijflanken, wist ons testmodel al zijn bestuurders te bekoren. Ondanks de twee extra deuren, behoudt de Ypsilon zijn compacte karakter. Met een lengte van 3,84 m en een draaicirkel van 9,4 m, maakt de Lancia rechtsomkeer op een zakdoek. Maar in het verkeer is het wel oppassen geblazen door de beperkte zichtbaarheid naar achteren. De achterkant van de Yspilon is geïnspireerd op zijn grote broer, de Delta, en heeft enkele blinde hoeken.

Comfort

De Ypsilon springt royaal om met de ruimte binnenin. Voor ellebogen en benen is er opvallend veel plaats, ook achterin, al blijft er niet veel hoofdruimte over als de wagen uitgerust is met een open dak. Van de koffer hoef je geen mirakels te verwachten: met zijn 217 liter zit hij rond het gemiddelde in zijn segment. Door zijn lijn en zijn toegankelijkheid biedt de Ypsilon een groot gebruiksgemak. Hij beschikt over een dashboard type monovolume, met een prima ergonomie. Alleen de afwerkingskwaliteit kan nog beter. Op de weg appreciëren we meteen de comfortabele ophanging die niet de minste moeite heeft met kasseien en putten in het wegdek. Keerzijde van de medaille: de koetswerkbewegingen staan een nauwkeurig stuurgedrag in de weg bij hogere snelheden, maar daar is de Ypsilon niet echt voor gemaakt.

Verbazingwekkende motor

Onder de kap vinden we een kleine 900 cc benzinemotor die iedereen op de redactie verraste door zijn pittigheid en drang om in de toeren te klimmen. Hoewel de geluidsdemping van de tweecilinder het ergste deed vermoeden aan het begin van de test, is dat gaandeweg nooit echt een probleem gebleken, zelfs niet voor langere afstanden. Ons verbruik schommelde tussen 5 en 6,5 l/100 km, afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder en het parcours. Terugkerende minpunten waren een gebrek aan koppel bij (erg) lage toeren en een bijzonder lange vijfde versnelling (de Yspilon haalt zijn topsnelheid in vierde). Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor een lager toerental, maar ook een lager verbruik en dito CO2-uitstoot.

Plus

  • Binnenruimte
  • Aantrekkelijke lijn
  • Vijf deuren
  • Pittige motor
  • Handelbaarheid
  • Comfort

Min

  • beperkte zichtbaarheid naar achteren
  • Koetswerkbewegingen
  • Afwerking voor verbetering vatbaar
  • Weinig koppel in lage toeren