Lease Car of the Year 2016: Opel Astra!

Opel Astra Lease Car of the Year

De Lease Car of the Year-award, die voor het eerst werd uitgereikt in 1991, is de voorbije 25 jaar uitgegroeid tot één van de meest gegeerde titels in de Belgische autosector. Dit jaar kwam de Opel Astra – recent bekroond tot Car of the Year – als torenhoog favoriet aan de start… en ontgoochelen deed de Duitse middenklasser allerminst.

Wie heeft de categorie “Economy” gewonnen?

Wie heeft de categorie “Business+” gewonnen?

Wie heeft de categorie “Executive” gewonnen?

De categorie “Business”

Business NLIn de categorie Business kruisten de Opel Astra, Renault Mégane en de Mazda CX-3 crossover de degens. Op papier een bijzonder competent trio, en ook in de praktijk gaven de drie musketiers elkaar geen duimbreed toe. De eerste die de rol moest lossen was de Mazda. Niet dat de sportieve Japanner zijn concurrenten niet de baas kon op het uitdagende parcours, maar met zijn hogere bouw laat hij wel dure punten liggen op vlak van modulariteit en interieurruimte. De nek-aan-nek-race tussen de Renault Mégane en de Opel Astra werd uiteindelijk pas ver na de komma beslist… in het voordeel van de Duitser. De Opel Astra overtuigt met zijn verrassend lage verbruikscijfers, maar ook met zijn onmiskenbare premiumallures op vlak van bouwkwaliteit en rijgedrag. De nieuwe Mégane heeft weliswaar grote stappen voorwaarts gezet en werd door veel juryleden zelfs op gelijke hoogte gesteld met de topfavoriet uit Rüsselsheim, maar moest uiteindelijk de duimen leggen op basis van cijfermatige argumenten, zoals een lager ingeschatte restwaarde. De prestigestrijd bij de middenklassers eindigde dus op een onovertroffen dooddoener uit de voetbalwereld: hoe hard je ook probeert… op het einde winnen de Duitsers. Altijd.

Alle categoriën

Het blijft verdomd lastig om dé Lease Car of the Year te verkiezen. Toch was er geen lievemoederen aan: er moest op het eind van de dag één wagen als winnaar worden aangeduid. En hoe doe je dat, als je écht niet kan kiezen? Juist, door te elimineren.Lease Car of the Year General

Hoewel de Mercedes E-Klasse en de BMW 7-Reeks ontegensprekelijk de beste wagens van het lot zijn, schieten beide hoogwaardigheidsbekleders in de algemene eindklassering een flink stuk te kort. Daarvoor is hun aanschafprijs (veel) te hoog en worden ze in de fleetmarkt afgestraft door een exuberante VAA. En laat dat nu net twee elementen zijn die zwaar doorwegen in de formule van Alphabet… Fleetrijders die hun persoonlijke bijdrage tot een minimum willen beperken, zullen dus veel eerder vallen voor de charmes van de nieuwe DS 3. Die ontpopt zich tot een compacte maar verfijnde bedrijfswagen met een bijzonder aantrekkelijke TCO voor de werkgever, maar valt dan weer te klein uit voor jonge gezinnen die met het nageslacht op weekend willen. De Audi A4 dan? Een prima kandidaat, al wordt hij finaal genekt door zijn stevige prijskaartje en zijn ellenlange optielijsten. Blijft over: jawel, de Opel Astra. De topfavoriet bevestigde tijdens de testdag al het goede dat over hem werd verteld, en biedt volgens de jury ‘het ultieme compromis tussen comfort, betaalbare luxe, een lage TCO en dito verbruikscijfers’. En daarmee wordt het cliché nog maar eens bevestigd: de Duitsers winnen. Misschien niet altijd, maar dit jaar viel er écht niets aan te doen.