Lease Van of the Year: Renault Master (video)

Tijdens de 25e Lease Car of the Year-verkiezing trakteerde organisator Alphabet zichzelf en de massaal aanwezige Belgische leasingmarkt op een verrassing van formaat: de uitreiking van de allereerste Lease Van of the Year.

De grootste verrassing op de jaarlijkse Lease Car of the Year-uitreiking was naast de verdiende overwinning van de BMW 5 Reeks de introductie van een gloednieuwe award: de Lease Van of the Year. Deze 25e mijlpaaleditie was voor Alphabet namelijk het ideale moment om de fors groeiende leasingmarkt voor bestelwagens in de verf te zetten, zeker nu de leasingmaatschappij sinds kort ook een specifieke LCV account manager in dienst heeft om het interne LCV-team te ondersteunen.

Samen met leden van de vakpers nam dat team de 20 meest geleasede bestelwagens in België onder de loep, met een focus op gebruikskosten, veiligheid, betrouwbaarheid én modulariteit. Op basis van die criteria kwam een shortlist van negen bestelwagens tot stand, opgedeeld in drie categorieën: De Fiat Doblo, Renault Kangoo en de Volkswagen Caddy in de B1-categorie voor compacte bestelwagens, de Ford Transit Custom, Opel Vivaro en Volkswagen Transporter in de B2-categorie voor middelgrote LCV’s en tot slot de Mercedes-Benz Sprinter, de Renault Master en de Volkswagen Crafter in de B3-reeks voor grote bestelwagens. De op papier best scorende bestelwagen per categorie stootte uiteindelijk door naar de grote finale: een uitgebreide praktijktest, waarin nog 40 procent van de punten te verdienen vielen.

Twee Fransen… en een derde hond

Wat zich vooraf aankondigde als een driestrijd, draaide uiteindelijk uit op een duel tussen twee zwaargewichten in de bestelwagenmarkt. Renault mocht met de Kangoo en de Master twee van de drie titelkandidaten afvaardigen, waardoor er voor de derde finalist, de Ford Transit Custom, maar één ding op zat: vanuit een underdogpositie alsnog in een derde hond-rol proberen te raken. In het theoretische gedeelte moest de Renault Master zijn kleinere Kangoo-stalgenoot laten voorgaan, maar in de praktijktest gaven zijn veelzijdige inzetbaarheid en zijn configuratiemogelijkheden uiteindelijk de doorslag. Dat Renault op het voorbije Salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen in Brussel ook een elektrische Master Z.E. (voor Zero Emission) heeft voorgesteld, de allereerste grote LCV met een 100 procent elektrische aandrijflijn en tot 22 m³ aan laadvolume, was voor veel juryleden nog een bijkomend argument om de Renault Master tot allereerste winnaar van de Lease Van of the Year te kronen. Een titel die de grote Franse bestelwagen de komende twee jaar mag dragen, want het is Alphabet’s bedoeling om de prijs tweejaarlijks uit te reiken, parallel met datzelfde Salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen.