LeasePlan: “Fiscale maatregelen voor alternatieve brandstoffen herbekijken”

De schadelijke gevolgen van de meest gangbare fossiele brandstoffen die we gebruiken voor onze wagen, diesel en benzine, dringen steeds meer tot ons door. Ze zijn niet enkel nefast voor ons milieu en voor onze gezondheid, maar ze zijn ook eindig. Weldra zal de voorraad uitgeput zijn en dus komen andere brandstoffen steeds vaker op de voorgrond. Of de groei van die alternatieven succesvol zal verlopen, zal van de toekomstige regering afhangen.

“Zolang de overheid geen maatregelen treft om onder andere de aankoop en het gebruik van elektrische wagens te stimuleren, zal dit type vervoer uitzondering op de regel blijven”, aldus Michel Van den Broeck, Managing Director bij LeasePlan Belgium.

LeasePlan zet alvast de voor- en nadelen van de belangrijkste alternatieven op een rijtje:


ELEKTRISCHE VOERTUIGENBMW-i3-P90136119-1024x681-w800-h600

Elektrische voertuigen zijn in ons land momenteel de meest bekende voertuigen die rijden door middel van een alternatieve aandrijfsoort. Bij een elektrisch voertuig wordt de motor aangedreven door een lithium-ion batterij en soms is er naast de elektromotor ook een hulpmotor op fossiele brandstof aanwezig.

Elektrisch rijden is een flinke stap vooruit ten opzichte van wagens met een klassieke motor, maar elektrisch rijden brengt ook hogere investeringskosten met zich mee en zorgt voor een beperktere autonomie. Het leuke nieuws is dan weer dat tegenwoordig zowat iedere wagenfabrikant een elektrisch model in zijn gamma heeft opgenomen, dus moest er voor deze optie gekozen worden is er zeker keuze genoeg.

Het bereik van een elektrisch voertuig met volgeladen batterij ligt vandaag de dag tussen 120 en 160 kilometer, wat behoorlijk minder is dan een wagen met een volle benzine- of dieseltank. Dat wil zeggen dat je je wagen om de 160 kilometer zal moeten opladen, wat gemiddeld 6 tot 8 uur duurt alvorens de batterij weer helemaal opgeladen is.

Maar we mogen de voordelen bij een elektrisch voertuig zeker niet uit het oog verliezen. Zo ligt de kost per kilometer beduidend lager dan bij een traditionele wagen, alsook de kost van het onderhoud. Omdat er bijna of geen CO₂-uitstoot is, is de bijdrage die je daarvoor moet afdragen ook veel minder. Elektrische voertuigen zijn ook voor 120% aftrekbaar.

Maar wat een grootschalige adaptatie voornamelijk in de weg staat is het feit dat een laadvoorziening, zowel thuis als op het werk, een absolute must is. Momenteel zijn er slechts 400 laadpunten verspreid over ons land en het gaat hier om zowel openbare laadpalen als om laadpalen bij bedrijven.


AARDGAS

Leon TGI arrièreVoertuigen die op gecomprimeerd aardgas rijden worden ‘natural gas vehicle’ (NGV) genoemd. Door aardgas onder hoge druk samen te persen krijg je een schone, veilige en voornamelijk goedkope brandstof; compressed natural gas of CNG.

Voertuigen die op aardgas rijden hebben meer voordelen dan nadelen. Bij een NGV is er standaard ook een extra benzinetank bij, wat het rijbereik aanzienlijk verhoogt. Aardgas is een stuk veiliger dan benzine of diesel doordat de ontbrandingstemperatuur veel hoger ligt, wat het risico op brand veel kleiner maakt. Gecomprimeerd aardgas is ook nog eens lichter dan lucht, bij een lek lost het dus meteen op.

In een wheel-to-well-benadering, waarbij gekeken wordt naar de hele productiecyclus, is er sprake van 12% tot 27% minder CO2-uitstoot dan bij respectievelijk diesel en benzine. De motor gaat langer mee dan een motor op fossiele brandstoffen, hij is 75% stiller en veroorzaakt geen geurhinder.
Op zich komt een NGV niet duurder uit dan een voertuig op benzine of diesel, want hoewel de aankoopprijs gemiddeld 1 500 à 2 000 euro duurder is, wordt dit verschil snel terugverdiend door de lage prijs van aardgas aan de pomp.

Al kan het uiteraard niet allemaal positief zijn. Een belangrijk struikelblok wordt toch gevormd doordat er in ons land slechts een twintigtal CNG-tankstations aanwezig zijn en de meesten daarvan bevinden zich dan ook nog geconcentreerd in regio Antwerpen, het westelijke deel van Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Verwacht wordt wel dat gedurende 2014 dit aantal zal verdubbelen.
Het bereik van een volle aardgastank ligt rond de 300 à 500 kilometer, wat dus beduidend minder is dan een klassiek voertuig.

Ondanks het recente karakter van CNG-voertuigen, voelt LeasePlan toch al een groei binnen zijn segment. LeasePlan beheert momenteel enkele CNG voertuigen en verwacht dat dit aantal de komende maanden nog zal toenemen.


LPG OF AUTOGAS

LPG (Liquified Petroleum Gas), ook vaak ‘autogas’ genoemd, ontstaat bij productie en behandeling van aardgas en aardolie en is dus een fossiele brandstof. 60% van alle LPG wordt gewonnen uit gasvelden, tegenover 40% uit raffinage van olie.

Het is een schonere brandstof dan diesel of benzine, omdat het gelijkmatiger verbrandt in de motor. Het is ook een heel goedkope brandstof, al zijn de kosten voor de inbouw van een LPG-tank erg hoog en moet je ook rekening houden met bijkomend benzineverbruik.


BIOBRANDSTOFFEN

Dit zijn brandstoffen van biologische aard, zoals bijvoorbeeld bio-ethanol voor benzinewagens en biodiesel voor dieselwagens. Zolang dit in kleine hoeveelheden gebeurt, kunnen deze twee brandstoffen gemengd worden met klassieke brandstoffen en dan is er ook geen enkele aanpassing aan de motor nodig.

Biobrandstoffen zijn een belangrijke stap in de richting van klimaatneutrale brandstoffen, aangezien ze kunnen zorgen voor een CO2-reductie tot wel 70%. Momenteel zijn biobrandstoffen wel nog erg duur, maar verwacht wordt dat met de ontwikkeling van nieuwe biobrandstoffen, geproduceerd uit goedkopere grondstoffen zoals bomen en stro, de kosten met een factor 3 tot 5 zullen dalen.


WATERSTOF

Waterstof is een klimaatneutrale energiedrager. Een wagen die rijdt op waterstof, wordt aangedreven door een elektromotor. In een brandstofcel wordt waterstof met behulp van zuurstof uit de lucht omgezet in water. Tijdens dit proces wordt elektriciteit opgewekt, wat voor de aandrijving gebruikt wordt.

Waterstof kan zowel rechtstreeks worden getankt of in het voertuig zelf worden geproduceerd, bijvoorbeeld uit methanol, diesel of synthetische brandstoffen op basis van biomassa. De manier waarop de waterstof wordt aangemaakt is dus bepalend voor de milieuvriendelijkheid van deze brandstof.

Waterstof is heel milieuvriendelijk, maar onder andere door de hoge kosten zal dit niet snel op grote schaal worden doorgevoerd.

Er zit zeker een toekomst in alternatieve brandstoffen, maar LeasePlan doet een oproep naar de nieuwe regering om de fiscale maatregelen te herbekijken, zodat er ook werkelijk snel vooruitgang geboekt kan worden.