LeasePlan Experience Stores: een “tweedehands” strategie

Het leven bij LeasePlan moet op dit moment voelen als een ware tsunami. Na het nieuws van de deelname van de leasemaatschappij aan het EV100-project, de integratie van een breed productoffensief en het partnerschip met TomTom Telematics, vertelde de CEO van LeasePlan Corporation, Tex Gunning, onze collega’s van Fleetinfo dat hij alweer een nieuw plan klaar heeft, dat zich ditmaal focust op tweedehandswagens.

De verkoop, verhuur en leasing van occasiewagens stimuleren via het internet is een van de volgende ideeën die op dit moment geconcretiseerd wordt bij LeasePlan Corporation. “De markt van tweedehandswagens in goede staat groeit elk jaar met 3 à 5%”, constateert Tex Gunning. ” LeasePlan heeft op zijn beurt jaarlijks 300.000 leasewagens die einde contract zijn.”

Voorheen maakte de leasingmaatschappij gebruik van de traditionele kanalen om hun stock te verkopen. “Maar internet maakt het mogelijk dat wij de consumenten rechtstreeks benaderen. We tonen ze track records en een objectieve beoordeling door externe partijen. De klanten kunnen er een tweedehandswagen kopen, maar ook een wagen leasen of huren.”

LeasePlan Experience Stores

Deze digitale strategie wordt gekenmerkt door een “fysiek contact” met de tweedehandswagens. Dit jaar nog worden er 20 LeasePlan Experience Stores geopend in Europa. Aan het einde van 2018 moeten dat er zelfs een vijftigtal zijn. “Mensen bepalen online welke auto ze willen kopen. En als ze willen, kunnen ze daarna naar de store komen om die auto in het echt te zien.” Dit directe contact met de wagen is zonder twijfel het geheim van een geslaagde verkoop. Deze strategie, stelt LeasePlan in staat om de controle over de wagen te houden van begin tot einde. En, zonder twijfel, om nog interessantere marges te realiseren…

Het lijkt er alvast op dat LeasePlan Belgium over haar eigen Experience Store zal beschikken, al is het nog wachten op een definitieve bevestiging.