LeasePlan MobilityMonitor: wat is de mening van de (Belgische) autobestuurders over autonome voertuigen?

voiture-autonome

LeasePlan organiseert regelmatig grootschalige enquêtes bij de bestuurders van een LeasePlan-voertuig: de zogenaamde LeasePlan MobilityMonitor. De laatste in de rij, uitgevoerd bij bijna 4.000 chauffeurs in 17 landen over de gehele wereld, geeft de volgende resultaten: 71% van de bestuurders ziet het wel zitten om met een autonome auto te rijden. Onder hen geeft 57% toe dat een proefrit hen de nodige stress zou bezorgen. De andere 14% bekijken het zonder zorgen.

 

België zit boven het gemiddelde en nestelt zich zelfs in de top 5. 77% van de bestuurders van een LeasePlan-auto in ons land is bereid om een proefrit te maken met een autonoom rijdend voertuig. De stressfactor van de Belgische chauffeurs zit een stuk boven het gemiddelde (19%).

In de LeasePlan MobilityMonitor komt ook tot uiting dat de autonome auto de mannen (15%) minder angst inboezemt in vergelijking met de vrouwen (7%). De leeftijd van de ondervraagden leverde geen wezenlijke verschillen op.

Elektrische en hybride voertuigen…

Renault_33627_be_nl-web

Aangezien LeasePlan momenteel wereldwijd over meer dan 10.000 elektrische of plug-in hybride voertuigen beschikt (waarvan 60% bij overheidsinstanties), was het vrij voor de hand liggend dat de LeasePlan MobilityMonitor ook ruime aandacht besteedde aan de interesse voor dit type van schone voertuigen.

Maar liefst 45% van de ondervraagde chauffeurs heeft geantwoord dat het milieu de belangrijkste beweegreden is om voor een groene wagen te kiezen (elektrisch of hybride). Hier zijn de vrouwen in de meerderheid (52%).

Ongeveer één bestuurder op vijf (22% om precies te zijn) heeft het over de fiscale gunstmaatregelen. De look van de modellen staat op de derde plaats (17%).

…of toch niet!

Toch zijn er nog een aantal hinderpalen om elektrisch te gaan. De grootste? Volgens 71% van de ondervraagden is dit de autonomie. 44% heeft twijfels m.b.t. de oplaadinfrastructuur en een derde ziet de kosten als de grote struikelblok.