Long term test Mazda CX-5: Geen underdog

Met de Mazda CX-5 krijgt de redactie van FLEET een langeduurtest voor de kiezen geschoven die zowat een kwart van de wereldwijde verkoopcijfers van de Japanse constructeur op zijn conto mag schrijven. Het is dus allesbehalve een underdog, maar Mazda is wel één van die merken die je moet gereden hebben om de kwaliteiten ten volle te waarderen. Daarom kijken we uit naar de zes maanden achter het stuur van deze CX-5.

De tweede generatie CX-5 verscheen vorig jaar op onze wegen. Qua design voeren de Japanners een behoudsgezinde koers in vergelijking met de eerste generatie. Ergens wel begrijpelijk, het Kodo-design heeft een pure lijn en daar kan je best zo weinig mogelijk aan tornen. Niettemin zal het kennersoog wel zien dat de de kleine aanpassingen hun vruchten afwerpen. De nieuwe generatie is wel 1 cm langer en staat 3,5 cm lager dan zijn voorganger. Dat resulteert in een sportievere en meer dynamische look dan zijn voorganger.

Ons testexemplaar heeft Soul Red Chrystal metaalkleur, het mooiste dieprood dat je op de markt kan krijgen, maar dat is een geheel subjectieve mening.

Op technisch vlak tapt men uit een nieuw vaatje. Zo kan je genieten van de G-Vectoring Control, een systeem dat speelt met het beschikbare motorkoppel om vlotter, efficiënter en veiliger door de bocht te gaan. Een beetje zoals een racepiloot …

Qua motor schotelt de invoerder ons een 2.2 SkyActiv diesel voor van 150 pk. Met zijn uitstoot van 132 g CO2/km is hij voor 75% aftrekbaar. Deze krachtbron is gekoppeld aan een manuele zesbak. Ons testvoertuig is een Prestige versie die 34.790 euro kost (BTW incl.). Met de opties wit leder en Soul Red Crystal metaalkleur komt dat op 35.290 euro.

Opgewaardeerd interieur

Het interieur neemt wat trekjes over van de Mazda 6, een andere telg uit het gamma die hier ook al passeerde als langeduurtest en toen hoge ogen gooide. Onze mening werd later bevestigd toen het model werd verkozen tot Lease Car of the Year in 2013.

Zo noteren we bijvoorbeeld het hoger geplaatste infotainmentsysteem en het head-up display. Naar verluidt zet de tweede generatie CX-5 ook een grote stap vooruit op het vlak van geluidscomfort. Maar dat is iets wat we de komende maanden zelf willen aftoetsen aan de dagelijkse praktijk. Volg onze testervaringen de komende maanden ook op www.fleet.be en onze Facebook-pagina. Indien er onder u business drivers zijn die met deze CX-5 rijden, dan horen we graag  ook uw mening, die we zullen meenemen in de eindbeoordeling.


Fleet facts

Leasingbudget (Prestige versie zonder de opties hierboven): €510

Verbruik gemengd: 5 l/100 km

CO2-uitstoot: 132 g/km

CO2-bijdrage per maand: € 62,27

Fiscale aftrekbaarheid: 75%

VAA per maand: € 315, 36/maand