Mercedes-Benz lanceert digitaal fleetmanagement in België

Mercedes-Benz introduceert onder de naam ‘connect business’ nieuwe connectiviteitsdiensten voor bedrijfswagenparken. Het gaat om een uitbreiding van de reeds bekende ‘me connect’ dienst. Om de expertise inzake fleetconnectiviteit te bundelen werd Mercedes-Benz Connectivity Services GmbH (gevestigd in Duitsland) opgericht als een specifieke dochteronderneming van Daimler AG. Op operationeel niveau zal de nieuwe onderneming worden beheerd door Daimler Financial Services. Deze nieuwe dienst wordt op 5 januari in België gelanceerd.

Daimler baseert zijn strategische focus op de vier pijlers van het CASE-concept: ‘Connected’, ‘Autonomous’, ‘Shared & Services’ en ‘Electric Drive’. “Door fleetvoertuigen te connecteren zetten we een nieuwe stap in Daimlers evolutie van autoconstructeur naar leverancier van mobiliteitsdiensten”, zegt Franz Reiner, CEO van Mercedes-Benz Bank en lid van de Raad van Bestuur van Daimler Financial Services, verantwoordelijk voor Europa.

Drie diensten

Drie betalende connectiviteitsdiensten zijn onmiddellijk beschikbaar onder het ‘connect business’-merk, en dat voor alle fleet- en businessklanten, van individuele ondernemers tot grote wagenparken van multinationals.

  1. ‘Vehicle Monitoring & Maintenance’. Hiermee kunnen Fleetmanagers hun wagenpark beheren via het webportaal ‘connect business’ waarin ze een compleet overzicht van alle fleetparameters kunnen opvragen, 24 uur per dag, 7 dagen op 7. Met de hulp van intelligente analyse- en rapporteringsinstrumenten voor alle statische en dynamische voertuiggegevens, kunnen de voertuigen worden beheerd volgens de noden van de gebruiker. Zo kan onderhoudswerk nauwkeuriger op voorhand worden gepland en neemt de kans op onnodige onderbezettingsgraad af.
  2. Met de dienst ‘Vehicle Logistics’ biedt ‘connect business’ dan weer kaart- en gps-ondersteunde functies die de huidige locatie van voertuigen in zakelijke modus visualiseert op een gestructureerde kaart. Dit kan bijdragen tot een efficiëntere dienstverlening naar de B2B klant, maar ook tot het opsporen van verloren of gestolen voertuigen.
  3. De app ‘Digital Driver’s Log’ biedt bestuurders een geautomatiseerd digitaal rittenlogboek. Dat beschermt de privacy van de gebruikers aangezien ze op elk moment kunnen overschakelen op een private modus. Tegelijk geniet de fleetmanager een grotere transparantie wat zakelijke ritten betreft. De dienst biedt bovendien mogelijke belastingvoordelen voor ondernemers door een transparante registratie van het aantal zakelijke kilometers.

Gegevensbescherming en integratie

Alle Mercedes-voertuigen hebben uitgekiende beveiligings- en antidiefstalsystemen. Gegevensbeveiliging, privacy en antidiefstalbescherming vormen dan ook een belangrijk onderdeel van onze onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten. Deze en andere maatregelen dienen om persoonsgegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang of illegale verwerking en publicatie. Ze maken deel uit van ons informatiebeveiligingsbeheersysteem en worden voortdurend aangepast aan de technische en organisationele ontwikkelingen.

De nieuwe ‘connect business’-service kan in bestaande IT-omgevingen worden geïntegreerd als web-based frontend of via een gestandaardiseerde interface. Gegevens zullen worden overgedragen door een communicatiemodule, die tijdens het productieproces in de auto wordt ingebouwd.