Met dank voor deze interessante vraag!
Zolang de garantie loopt, is het gebruikelijk dat een voertuig onderhouden en hersteld wordt bij een officieel erkende concessiehouder. Bij een leasingcontract zijn deze regels niet van toepassing: hier is het aan het verhuurbedrijf, als eigenaar van het voertuig, om te beslissen wat er met het voertuig gebeurt. Maar wat moet men doen bij een aankoop of bij een eerder klassieke financiering?
Om eerlijk te zijn, kunnen wij u alleen maar adviseren om bij een door het merk in kwestie ‘erkende’ dealer te gaan. Om zeker te zijn. Het is echter niet verplicht
De feiten
In 2011 daagde de Zweedse organisatie van groothandelaars Kia voor het gerecht. Het Koreaanse merk beriep zich op zijn garantie van 7 jaar. Bij Kia Zweden ging men er echter van uit dat deze garantie naar drie jaar zou zakken van zodra de voertuigen van het merk niet onderhouden werden in een erkende concessie van Kia
In eerste instantie gaf het hooggerechtshof van Zweden de aanklager (de organisatie in kwestie) gelijk. Volgens het hof moeten de Europese garantieregels gevolgd worden, los van de door het merk bepaalde garantie.
Kia Zweden ging in beroep maar kreeg opnieuw het deksel op zijn neus. Het gevolg was dat Kia veroordeeld werd tot het betalen van 600.000 euro aan schadevergoeding en intresten aan de aanklager.
Wat zegt de Europese reglementering?
De Europese reglementering stipuleert dat het behoud van de fabrieksgarantie niet mag afhangen van de werkplaats waar het onderhoud wordt uitgevoerd, noch van de gebruikte wisselstukken. Hetzelfde geldt voor een eventuele verlenging van de garantie (commerciële garantie).
Voor een goed begrip: deze wetgeving is van toepassing op alle fabrikanten die actief zijn op de Europese markt. De beslissing van het Zweeds hooggerechtshof zou zich dus als een olievlek over gans Europa kunnen verspreiden.
Met het oog op de volgende editie is de redactie van Fleet een enquête aan het uitwerken waarvan de resultaten in het maartnummer zullen staan.
#Auto #Fleet Dealers