Mogen de CO2-waarden in uw car policy (tijdelijk) in de koelkast?

Indien uw car policy stipuleert dat er een CO2-limiet is voor de voertuigen in uw vloot, dan is het in het licht van de WLTP misschien wel het moment om die waarden op te trekken (tot 30% van de huidige waarden). Sommigen sugereren zelfs om ze tijdelijk in af te schaffen, en wel hierom …

Vandaag is het geen sinecure om auto’s te vergelijken binnen één vloot. De kans is immers groot dat ze op een andere manier getest zijn. Sommige constructeurs gebruiken reeds de nieuwe WLTP-test voor hun nieuwe modellen en andere niet.

Hoe dichter we bij 1 september 2018 komen, hoe moeilijker het wordt om bij de bestelling een CO2-waarde op de auto te plakken. Het hangt er immers vanaf wanneer de auto geproduceerd is.

Over hetzelfde onderwerp : Hoe op WLTP reageren : Renta geeft raad

Wat we vandaag weten – en dat hebben we hier al meerdere keren aangehaald – is dat WLTP de waarden (sterk) zal doen stijgen, zelfs tot 30% hoger dan de NEDC-waarden.

U moet trouwens niet alleen de CO2-waarden in uw car policy in de gaten houden, u kan er best ook over waken dat de waarden die uw toeleveranciers (automerken en leasingmaatschappijen) gebruiken de juiste NEDC-waarden zijn, zodat de fiscale berekening correct is. De merken die de overstap naar WLTP reeds gemaakt hebben, gebruiken zowel de WLTP-waarden als een NEDC-waarde die “geëxtrapoleerd” is van de WLTP-waarde (men noemt dat NEDC 2.0 of NEDC correlated). Die NEDC-2.0 waarden zijn reeds hoger dan de klassieke NEDC maar toch is het verschil (gevoelig) kleiner dan tussen WLTP en de NEDC die we al jaren kennen.