Motor en scooter houden stand in provincies met grote verkeersdrukte

De inschrijvingen van het aantal nieuwe motoren en scooters is in de periode januari-september van dit jaar met 8,2% gedaald tot 19.693 eenheden vergeleken met dezelfde periode in 2016. Maar opvallend is dat in provincies met grote verzadiging van het verkeer (Antwerpen, Vlaams en Waals-Brabant) het aantal nieuwe inschrijvingen status quo blijft of slechts een kleine achteruitgang kent.

Voor FEBIAC zijn gemotoriseerde tweewielers een goed alternatief voor andere vervoersmiddelen in het zeer drukke verkeer van vandaag.

Dat standpunt wordt nu ondersteund door de trends in de inschrijvingen van nieuwe scooters en motoren. Die zijn in de periode januari-september in Antwerpen gelijk gebleven en in Vlaams- en Waals-Brabant beduidend minder achteruitgegaan dan het nationaal gemiddelde (respectievelijk 3,2% en 6,2% tegenover 8,2% nationaal). Dat zijn juist ook de provincies met (lange) dagelijkse files en grote infrastructuurwerken.

In de provincie Antwerpen is er ook een opvallende stijging van de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers van 125 cc terwijl die categorie nationaal een stagnatie van de groei kent.

Met zo’n 125 cc’er (vooral scooters) mag je rijden met het rijbewijs B, zonder dat het specifieke motorrijbewijs behaald moet worden. Voorwaarden zijn wel dat je minstens twee jaar in het bezit moet zijn van het rijbewijs B (voor rijbewijzen afgegeven na mei 2011 geldt wel een verplichte scholing evenwel zonder examen) en dat het vermogen van de tweewieler de 15 pk (11kW) niet overschrijdt.

Sneller door het drukke verkeer

Met de motor en scooter kun je inderdaad sneller door het drukke file- en stadsverkeer. De wegcode laat toe om tussen de rijen autos door te rijden bij snelheden onder 50 kilometer per uur en als het snelheidsverschil tussen de gemotoriseerde tweewieler en de auto’s niet meer dan 20 kilometer per uur bedraagt.

Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, wijst in dat verband op een test die FEBIAC in maart van dit jaar uitvoerde. Vanuit één van de randgemeenten van Leuven reed een proefpersoon met een scooter naar het Woluwedal in Brussel, een tweede nam de auto en een derde gebruikte het openbaar vervoer. “Met de scooter was je 27 minuten onderweg, met de auto 48 minuten en met het openbaar vervoer meer dan een uur,” aldus Vancuyck.

De uitslag van de soortgelijke recente test van VAB Magazine is voor FEBIAC dan ook geen verrassing: voor de rit van de Grote Markt in Sint-Niklaas naar de Groenplaats in hartje Antwerpen kwam de man met de motorfiets na 36 minuten als eerste aan, degene die de auto gebruikte deed er 64 minuten over…