Motoren en scooters, dé oplossing voor de mobiliteitsproblemen?

Het is geen geheim: België kampt met ernstige mobiliteitsproblemen. “In 2016 stonden Belgische automobilisten gemiddeld 21 uur in de file. In en rond Brussel loopt dat cijfer zelfs op tot 41 uur.” Dat berekende de Amerikaanse onderneming Inrix, ‘s werelds grootste leverancier van realtime verkeersinformatie, in zijn jaarlijkse Traffic Scorecard-onderzoek.

Als antwoord op die rampzalige balans, worden tal van initiatieven naar voren geschoven. Vreemd genoeg wordt er nauwelijks gerept over motoren en scooters en worden ze zelden voorgesteld als deel van de oplossing.

Op korte termijn: tijdswinst

Vandaag de dag levert het gebruik van motoren en scooters voor het woon-werkverkeer een aanzienlijke tijdswinst op.

Dat bewijst een test in realtime die in maart 2017 werd uitgevoerd tussen Herent (Leuven) en Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel) en waarbij drie vervoermiddelen werden vergeleken: de auto, het openbaar vervoer en een scooter. Het resultaat sprak boekdelen: de scooter arriveerde als eerste, 20 minuten voor de auto en bijna een uur voor het openbaar vervoer.

Een FEBIAC-enquête bij 170 motorrijders in maart 2017 bevestigt die conclusie. De motor of scooter nemen, levert een gemiddelde tijdswinst op van 19,5% in vergelijking met de auto en 57,5% in vergelijking met het openbaar vervoer.

Op middellange en lange termijn: het einde van de files?

Wat als het gebruik van gemotoriseerde tweewielers gevoelig zou stijgen?

Een studie uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven laat er geen twijfel over bestaan: als 10% van de automobilisten tijdens het spitsuur en op filegevoelige plaatsen hun wagen zou vervangen door een gemotoriseerde tweewieler zouden de files met 40% afnemen.

Beter nog: als 25% van de pendelaars voor een motor of scooter zou opteren, zouden de files volledig kunnen verdwijnen.