"MOBILITEIT" NEWS

Febiac en PWC stellen studie rond rekeningrijden voor

Mobiliteit  Dat de mobiliteit in ons land problematisch is, is een understatement. Brussel en Antwerpen werden recent nog tot filekampioen gekroond. Onlangs raamde de OESO de economische kost van de files, de milieu- en ongevalkosten op 1 à 2% van ons BBP. Niets veranderen aan het huidige mobiliteitsbeleid leidt onvermijdelijk tot een steeds zwaarder wegende maatschappelijke kost. Uit onderzoek blijkt dat die kost tegen 2020 zou kunnen oplopen tot maar liefst € 6 miljard.

Belgische fiscus rijdt zich vast in elektrische wagen

Mobiliteit  2010. De eerste elektrische voertuigen (EV’s) vinden hun weg in de leasingvloot van Athlon Car Lease. Gezien de relatieve nieuwheid van het product wist de Belgische fiscus zich toen niet goed raad met de inschrijvingstax (BIV) op deze voertuigen en besliste toen om het laagste tarief van 61,50 euro toe te passen.

Parkeergeleidingssysteem steeds vaker óók in middelgrote steden

Mobiliteit  Steeds meer steden en grotere gemeenten kiezen voor een parkeergeleidingssysteem waarbij een vlotte bereikbaarheid van de binnenstad het hoofddoel is. Cofely Fabricom - in THV met FLOW - startte op 3 juni in Aalst met een modulair parkeergeleidingssysteem dat de automobilisten in staat zal stellen om veel sneller een parkeerplaats te vinden en zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Een beveiligd inschrijvingsbewijs: eindelijk!

Mobiliteit  Tot vandaag kan men een voertuig doorverkopen waar men geen eigenaar van is aangezien het inschrijvingsbewijs niet garandeert dat de verkoper er eigenaar van is en daar zelfs geen indicatie over geeft. Op het recente begrotingsoverleg heeft de regering een nieuwe maatregel getroffen in verband met het inschrijvingsbewijs, die vanaf 1 september van kracht wordt. De nieuwe inschrijvingsbewijzen omvatten twee delen: één voor de gebruiker en één voor de (werkelijke) eigenaar. FEDERAUTO verheugt zich over deze maatregel, waar de sector al bijna 20 jaar lang om vraagt.