Olympus: mobiliteit in je handpalm

Bedrijven die hun werknemers willen ondersteunen en aanmoedigen in multimodale mobiliteit staan vandaag nog voor een administratieve rompslomp van jewelste. Olympus countert met een pakket dat die complexiteit vertaalt naar een eenvoudige en gebruiksvriendelijke app en een Mobibkaart.

Olympus is een B2B platform dat vraag en aanbod rond mobiliteit bundelt, zodat mobiliteitspakketten moeiteloos kunnen worden samengesteld. Centraal hierbij staan een mobiele app en de Olympus Mobibkaart.

Het bedrijf vindt zijn oorsprong in de NMBS, waar ook managing director Koen Van de Putte 20 jaar lang meerdere functies op directieniveau uitoefende. Het begon met het proeftuinproject rond elektrische voertuigen in 2011 dat bestond uit drie pijlers: laadinfrastructuur, elektrische voertuigen en een softwareplatform. Op basis daarvan werd een mobiele app ontwikkeld waarmee men tickets voor het openbaar vervoer kan kopen, maar ook parkeerplaatsen op NMBS-parkings kan betalen, een deelwagen van Cambio of een BlueBike kan reserveren. Eén unieke toegang tot een heel gamma van vervoersmodi.

“We zagen dat er in de eerste plaats interesse was voor ons product bij leasingmaatschappijen”, zegt Koen Van de Putte. “Zij worden geconfronteerd met vragen van hun klanten die hun kernactiviteit overstijgen. Zoals bijvoorbeeld jonge professionals die in de stad wonen en geen vragende partij zijn voor een bedrijfswagen. Of werknemers die een bedrijfswagen willen combineren met andere vormen van mobiliteit. Er is dus wel degelijk een  behoefte in de markt en daar spelen wij op in met onze oplossing. Wij doen dat niet rechtstreeks maar fungeren dus als tussenpersoon voor die mobility service providers. En het is  ondertussen wel duidelijk dat alle leasingmaatschappijen in die richting evolueren.”

App en Mobib-kaart

Het aanbod van Olympus bestaat enerzijds uit de Mobib-kaart, dat is een contactloze chipkaart van het openbaar vervoer, met abonnementen van de NMBS, de MIVB, de TEC en binnenkort ook De Lijn. Het belangrijkste is echter de mobiele app, waarmee de gebruiker via zijn smartphone zijn volledige mobiliteit beheert.

Koen Van de Putte: “Het geeft de gebruiker de mogelijkheid om heel eenvoudig en digitaal tickets te kopen voor het openbaar vervoer, een deelauto te reserveren, een NMBS-parkeerplaats te betalen, etc. Bovendien kan hij steeds zien hoeveel budget nog over heeft. De werkgever hoeft zich ook geen zorgen meer te maken over de administratieve afhandeling, want hij krijgt één factuur.”

Eén van de zaken die Olympus ook al heeft gerealiseerd, is de digitalisering van de Railease-kaart. Voordien was dat een gebruiksonvriendelijke kartonnen kaart, en nu is dat geïntegreerd in de mobiele app. Bovendien berekent de app zelf wat het meest voordelige tarief is, dat geldt trouwens ook voor andere digitale tickets van het openbaar vervoer.

“De korting voor grote gezinnen, de Go-Pass voor jongeren onder 26 jaar, dat soort parameters wordt allemaal meegenomen in de berekening en dan krijgt de gebruiker de tariefformule voorgesteld die het meest voordelig is voor hem. Bovendien wordt ook de vergelijking gemaakt met de verplaatingskost van de auto en wordt er in functie daarvan de meest opportune keuze voorgesteld. Op zich is dat een complex gegeven maar wij maken het eenvoudig voor de gebruiker”, zegt Koen Van de Putte.

Geen eenheidsworst

Olympus werd officieel opgestart in september 2015, met VAB, Cambio, Taxistop en de NMBS als aandeelhouders. Men wou pas de stap zetten indien er minstens drie leasingmaatschappijen interesse hadden om het te gebruiken. Dat zijn vandaag KBC Autolease, Belfius Autolease en ALD Automotive. Zij hebben hun schouders er onder gezet en gaan het ook vermarkten in de formule die zij het best vinden passen in hun strategie.

“De ruggengraat van ons product is een gemeenschappelijk softwareplatform. Maar de leasingmaatschappijen hebben de vrijheid om de app volgens hun corporate identity en commercieel aanbod zelf in te vullen. Zo is de partner voor autodelen momenteel Cambio, maar als een leasingmaatschappij ook in zee wil gaan met een andere partners, is dat perfect mogelijk. En dat geldt ook voor alle deelaspecten van de aangeboden mobiliteit. Er zijn heel wat combinaties mogelijk met openbaar vervoer, bedrijfswagen, fietsen, autodelen, etc. Wij bieden de leasingmaatschappijen de mogelijkheid om dat aanbod te personaliseren. Ze worden daarmee aanbieders van ‘mobility as a service’ en dat is een ander verhaal dan mobiliteit betaalkaarten. Of leasingmaatschappij A of B die nu aanbiedt, het product is hetzelfde bij die betaalkaarten. Dan geloven wij meer in ons businessmodel als marktplaats, dat veel flexibeler en op maat is”, zegt Koen Van de Putte.

En wat met het mobiliteitsbudget?

De invulling van het mobiliteitsbudget door de regering laat nog steeds op zich wachten. Heeft het dan al zin om nu met een dergelijk product op de markt te komen?

Koen Van de Putte is overtuigd van wel: “Natuurlijk wel. De vraag is er nu en bedrijven willen nu oplossingen. En net het feit dat wij de complexe fiscale behandeling van de verschillende vervoersmodi reduceren tot één eenvoudige factuur is iets waar bedrijven echt op zitten te wachten. En eens de regelgeving rond het mobiliteitbudget er komt, zijn we klaar om die probleemloos te integreren.”