‘One LeasePlan’, de nieuwe strategie van LeasePlan

Met de bekendmaking van zijn jaarrapport introduceert LeasePlan vandaag een nieuwe bedrijfsorganisatie en strategie gespreid over drie jaar, One LeasePlan. In plaats van een multi-lokale organisatie wordt met One LeasePlan voortaan over de grenzen heen samengewerkt. Via een grotere integratie wil LeasePlan het volledige potentieel van de groep benutten en de service naar zijn klanten verder optimaliseren om zijn groei te bestendigen.

Wat is ‘One LeasePlan’?

Concreet moet de groeistrategie One LeasePlan over een periode van drie jaar een meer geïntegreerde bedrijfsvoering realiseren met de oprichting van centers of excellence voor de 32 landen. One LeasePlan breekt met de strategie uit het verleden waarbij LeasePlan vanuit elk land op zich werd aangestuurd en geïmplementeerd.

“Dat verandert nu,” vertelt Johan Portier, Managing Director bij LeasePlan Belgium & Luxembourg, “Met de kracht van One evolueert LeasePlan naar een volledig geïntegreerde organisatie over de grenzen heen met als doel de operationele efficiëntie te verbeteren en een antwoord te bieden op de uitdagingen en innovaties van morgen in de automotive. We benutten beter onze wereldwijde ervaring en de beste praktijkvoorbeelden in alle landen.  Zo kunnen we een aanzienlijke meerwaarde voor onze klanten en investeerders creëren. Als land heb je nu eenmaal niet die slagkracht, die schaal, die je nodig hebt om wereldwijde tendensen en nieuwe marktspelers het hoofd te bieden en op die manier relevant te blijven voor je lokale markt. Dit hebben we heel duidelijk begrepen”.

Een duidelijke positie in de automotive sector

One LeasePlan wordt bekendgemaakt kort na de uitstekende jaarcijfers die de wereldwijde specialist in wagenparkbeheer en bestuurdersmobiliteit wist voor te leggen. LeasePlan had in 2016 wereldwijd 1,6 miljoen wagens onder contract en zag zijn vloot met 8% toenemen. Zijn winst steeg in 2016 met 7% in vergelijking met een jaar eerder. In België is LeasePlan marktleider met een vloot van meer dan 50.000 voertuigen.

Daarnaast neemt LeasePlan een duidelijke positie in de automotive sector in. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Uber, het grootste ridesharing-platform ter wereld. Uber-chauffeurs zullen gebruik maken van LeasePlan-voertuigen. LeasePlan neemt zo een hele zorg weg bij deze chauffeurs door de aankoop, het onderhoud en de administratie van de wagen op zich nemen zodat ze zich volop op hun klanten kunnen concentreren.
Als leverancier van de hardware en bijhorende diensten biedt LeasePlan met deze samenwerking bovendien de kans aan beginnende ondernemers zonder veel startkapitaal om aan de slag te gaan als taxichauffeur.

Mobiliteitsdebat

LeasePlan zal eveneens een centrale rol opnemen in het mobiliteitsdebat en de nood aan duurzaamheid die daarmee gaat gepaard. Het Verdrag van Parijs van 2015 is hierbij inspirerend. LeasePlan wil aktief meewerken aan een emissievrije vloot tegen 2030. Hiervoor zal nadruk worden gelegd op elektrische voertuigen en andere alternatieven.