Onze auto’s op dieet

De nieuwe Range Rover werd liefst 420 kilogram lichter dan zijn voorganger en is daarmee de koning van het dieet. De jacht op de kilo’s verovert stilaan de hele auto-industrie, die naar een kleinere ecologische voetafdruk en lagere brandstofkosten streeft.

Door Alain Vandersande

Zeggen dat de vorige Range Rover geen ‘ballerina’ was, is een understatement. De emblematische luxe-SUV uit Engeland had zo’n ultrageavanceerde technologie aan boord dat hij bijna in staat was om in bomen te klimmen. De keerzijde van de medaille? Zijn gewicht. Het begin van een eindeloze spiraal, want om de inertie te overwinnen heb je ook een zware motor nodig.

Dat deze formule vanuit een verbruiks- en emissiestandpunt onhoudbaar is, spreekt voor zich. De zoektocht naar overbodige kilo’s drong zich dan ook op. Om zijn gewicht terug te brengen tot redelijkere waarden werd de nieuwe Range dan ook helemaal opgetrokken uit aluminium. Resultaat: ruim vierhonderd kilogram minder op de weegschaal! Een primeur.

Lichter en veiliger

Andere mythe, zelfde trend: de zevende generatie van de Golf is gemiddeld 100 kg lichter dan de Golf 6. Toch kunnen we er niet omheen dat hij in 30 jaar tijd een halve ton is aangekomen. Die zwaarlijvigheid is toe te schrijven aan de grotere afmetingen en nieuwe uitrusting zoals airconditioning, airbags, verstevigingen in de deuren, emissieverlagende systemen en motoren met een grotere cilinderinhoud. En toch verbruikt hij vandaag minder en voldoet hij zonder verpinken aan de strengste veiligheidsnormen. De recentste Golf werd dan ook ontwikkeld om vijf sterren te scoren in de EuroNCAP-crashtests. De eerste generatie, die in zijn tijd nochtans doorging voor een robuuste wagen, zou er in de huidige tests niet één behalen. Maar is dat een reden om onze auto’s onophoudelijk te laten verdikken? De milieunormen geven een categoriek antwoord op die vraag…

Er is maar een probleem: lichter is duurder en gaat dus ten koste van de competitiviteit… Dat bevestigt Jean-Marc Ponteville, Directeur Communicatie bij Volkswagen Import: het gewichtsprobleem is eigenlijk een kostenprobleem. Aluminium, koolstof en magnesium bieden dan wel een overtuigend antwoord op de gewichtskwestie, maar genereren kosten die men moeilijk kan verhalen op de klant. Daarom maakt Volkswagen gebruik van nieuwe staalsoorten met een hoge elasticiteitsgrens, die tegelijk resistenter en dunner zijn.

Lichter en aangenamer

Maar lichtere wagens bieden ook betere prestaties en zijn aangenamer om mee te rijden. Constructeurs zoals BMW en Mazda dragen dat argument hoog in het vaandel. De jacht op de kilo’s staat al verscheidene jaren centraal in hun productontwikkeling. “Bij Porsche maakt het gewicht zelfs al sinds 8 juni 1948 deel uit van alle lastenboeken,” benadrukt Bernard Van Bellingen, Communicatieverantwooordelijke bij Porsche Import. “Racen zit ons in het bloed. Maar om een race te winnen, heb je drie elementen nodig: een performante motor, een lichte wagen en een goed rijbereik.”

Die twee laatste elementen zijn trouwens nauw met elkaar verwant. En niet alleen in de racerij. Elektrische wagens bijvoorbeeld zullen pas echt aanslaan als ze in staat zijn hun rijbereik te vergroten door hun batterijen lichter te maken.

Zal ‘licht’ over enkele jaren als troef evenveel gewicht in de schaal werpen als ‘zuinig’, ‘veilig’ en ‘economisch’?