Open VLD wil enkel belastingvoordeel voor groene bedrijfswagens

Verdwijnt binnenkort het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens op benzine en diesel? Als het van federaal parlementslid Egbert Lachaert afhangt alvast wel. De Open VLD-politicus vindt met zijn wetsvoorstel steun bij zijn Vlaamse coalitiepartners CD&V en N-VA.

Concreet wil Lachaert vanaf 2022 het fiscale voordeel voor vervuilende bedrijfswagens stelselmatig afbouwen, zodat ze tegen 2027 als gewoon loon belast zullen worden. Enkel groene bedrijfswagens zouden hun voordelig fiscaal tarief behouden. De criteria die een bedrijfswagen ‘groen’ maken, zullen wel om de vijf jaar herbekeken moeten worden, maar ongetwijfeld zullen wagens aangedreven door elektriciteit of waterstof in die categorie zitten.

Met dit wetsvoorstel wil Lachaert het bedrijfswagenpark op korte termijn vergroenen. “Vervuilende auto’s worden zo immers totaal oninteressant voor werkgevers en werknemers”, legt hij uit. Daarnaast is de maatregel volgens Lachaert een perfecte aanvulling op de cash for carregeling waarmee de overheid de werknemer wil overtuigen om zijn bedrijfswagen te laten staan in ruil voor een netto-vergoeding.

Quid verlaging fiscaal voordeel?

De keuze voor een maatregel in het voordeel van elektrische wagens staat alvast haaks op eerdere geluiden die we opvingen vanuit de regering. Zo zou een verlaging van de fiscale aftrekbaarheid van zero-emissievoertuigen van 120 naar 100% op de agenda staan. Van een contradictie gesproken. De vraag is dan ook of het hier echt om een groene maatregel gaat of een manier om de staatskas te spekken op de kap van diesel- en benzinerijders.

Febiac waarschuwt

Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac is alvast voorstander van het voorstel, al waarschuwt hij wel meteen voor enkele praktische zaken. “De fiscaliteit is een krachtig middel om de leasingmarkt te vergroenen, maar op het gebied van infrastructuur hebben we nog stappen af te leggen.

”Het beperkte rijbereik en het kleine aantal laadpalen staan momenteel de doorbraak van elektrische wagens immers in de weg. Slechts 0,7% van de nieuwe bedrijfswagens is elektrisch, een dikke 5% hybride”, verwijst Kaesemans naar de cijfers die eerder deze week op FLEET.be te lezen waren.