OpenChargePoint Belgium: uniform laden

Annemie TurtelboomBelgië loopt niet alleen achter qua laadinfrastructuur voor elektrische wagens, bovendien is uniformiteit in dat prille landschap nog ver te zoeken. Maar daar komt nu verandering in. Zes aanbieders van laadpunten stelden tijdens de persdag van het Autosalon vandaag OpenChargePoint Belgium voor. Hun doel is om de chauffeurs van elektrische wagens maximaal te ondersteunen met een vlot toegankelijk netwerk van laadpunten. Ze haken daarmee hun wagentje aan het CleanPower for Transport-plan van de Vlaamse regering, dat als doel heeft het aantal milieuvriendelijke voertuigen drastisch te verhogen.

Dit initiatief gaat uit van zes aanbieders van laadpunten. Concurrenten eigenlijk, maar ze slaan de handen in elkaar om de kwaliteit en kwantiteit van laadpunten in België op het juiste niveau te brengen. De stichtende leden van deze vereniging zijn Allego, Blue Corner, Eneco België, EV-Box Belux, EV Point en The New Motion.

Samen hebben zij een “Code of Conduct” opgesteld die ze deze morgen aan Annemie Turtelboom Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie overhandigd hebben.

In die Code of Conduct staan vijf principes:

  • Elk van hun klanten krijgt open toegang tot de laadpunten van de collega exploitanten
  • Voor de chauffeur van een elektrische auto zullen de kosten voor het laden bij de verschillende exploitanten transparant zijn en vooraf , tijdens en na de transactie inzichtelijk zijn.
  • Elk laadpunt zal toegankelijk zijn voor iedereen, ook zonder abonnee te zijn
  • Elk van de laadpuntexploitanten zal maximaal zorgen voor de toepassing van de Europese standaarden, zodat de technologie open is.
  • Alle Belgische laadpunten zullen ook maximaal toegankelijk zijn voor bezoekers uit het buitenland;