Peugeot 3008: Verandering van spijs …

Als het van Peugeot afhangt, gaan er de komende jaren meer SUV’s dan pepermolens over de toonbanken. Een homerische overdrijving natuurlijk, al zouden ze nog gelijk kunnen krijgen ook. Met dank aan deze 3008, het nieuwe uithangbord van Peugeots SUV-bende.

Op technisch vlak stoelt de 3008 op het EMP2-platform, dat zijn diensten onder meer bewijst onder de 308 en de Citroën C4 Picasso. Peugeot troostte zich evenwel de moeite om de afstelling van het chassis te configureren in functie van de gekozen motorisatie, waardoor je niet het gevoel hebt met een kloeke SUV onderweg te zijn. Dat de ingenieurs gemiddeld zo’n 100 kilogram gewicht wisten af te schudden, helpt natuurlijk ook. Zo weegt een standaard 3008 slechts 1.325 kilogram (1.375 kilo voor de dieselversies, nvdr), al is de afwezigheid van een echte vierwielaandrijving daar ook niet vreemd aan.

Onder de kap van de 3008 ligt gekende mechaniek, te beginnen met de 1.2 PureTech driecilinder met 130 pk. Daarboven komt de 1.6 e-THP met 165 pk en standaard zestrapsautomaat. Bij de diesels is er keuze uit een 1.6 BlueHDi met 120 pk, of een 2.0 BlueHDi met 150 of 180 paarden. Eerst reden we de topbenzine met zestrapsautomaat, een combinatie die soms te lang twijfelt en de 3008 daardoor nodeloos in toeren jaagt om het geheel aan de praat te houden. Veel harmonieuzer ging het eraan toe in de 1.2 PureTech met manuele bak, een configuratie die veel lichtvoetiger acteert én je daarvoor niet eens zwaar afstraft aan de pomp, getuige ons testverbruik van 6,1 liter/100 km. Het onderstel rekent bovendien efficiënt af met oneffenheden in de weg, wat van deze 3008 één van de meest comfortabele SUV’s maakt die we de afgelopen jaren mochten uittesten. Wolliger dan een Tiguan of een Kuga, maar wie een messcherpe bochtenvreter zoekt, komt wellicht sowieso niet in de SUV-winkel shoppen…

Is het aangenaam toeven binnenin?

In het interieur doet Peugeots gekende i-Cockpit zijn intrede, al is het interieurconcept wel helemaal hertekend. Het kleine, voortaan langs beide zijdes afgeplatte stuurwiel tekent present, net als een 8 duim groot aanraakscherm. Verder noteren we een herwerkte middenconsole en een volledig digitale tellerpartij van 12,3 inch, die wat doet denken aan de Virtual Cockpit van Audi. Het interieur pronkt onder andere met sierlijke inlegstukken uit stof of gewelfd hout, mooi vormgegeven kantelschakelaars en een geslaagde afwisseling van ‘warme’ kleuren met chroomaccenten, smaakvolle stijlelementen waarmee de 3008 zijn voet zonder schroom naast die van Duitse concurrenten als de Audi Q5 en Mercedes GLC durft te zetten.

Conclusie

Volgens een aantal waarnemers zou deze 3008 wel eens dé verrassing van de komende maanden kunnen worden. Niet omdat hij uitblinkt in deze of gene categorie, maar net omdat hij op alle vlakken de juiste hokjes aanvinkt.

PLUS

Verzorgd interieur
Gezond chassis
Gezond verbruik

MIN

Hybride volgt pas in 2019
Weifelende zestrapsautomaat
Prijskaartje GT