Peugeot, Citroën en DS: zo ziet de nieuwe fleetstructuur eruit

PSA-lowresEen jaar geleden begon PSA Peugeot Citroën met een grondige herstructurering op Europese schaal. Ook de Be(ne)lux ontsnapte niet aan deze ingrijpende herschikking van de organisatiestructuren. Een aantal ‘back-office’ afdelingen komen terecht in de Benelux-logica.  Dit is (onder meer) niet het geval bij de verkoopafdelingen, met inbegrip van de afdelingen die zich bezighouden met de vloten. Maar er verandert ook heel wat, zowel op het vlak van personen als functies.

De personen

Paul-Hervé Polet, ex-Directeur B2B van Peugeot Belux, blijft op post. Zij het wel met een forse uitbreiding van zijn verantwoordelijkheden, hij cumuleert de functie nu voor de drie merken.

Daniel Van Hecke: de voormalige directeur van Citroën Business wordt de rechterhand van Paul-Hervé Polet. Samen zullen ze proberen om de herstructurering op alle niveaus tot een goed einde te brengen.

Anne Steuns: zij was Fleet Manager bij Citroën-DS en wordt Zone Manager bij Citroën Belux.

Harald Pluym, de ex-Fleet Manager van Peugeot is de nieuwe Sales Manager B2C bij Peugeot Belux.

Peter De Saegher wordt de nieuwe fleet manager voor de drie merken en rapporteert aan Paul-Hervé Polet. Peter De Saegher was voordien Manager Commerciële Communicatie Wisselstukken en Services bij Peugeot Belux.

“Een groepsaanbod”

“De positionering van de merken en het dealernetwerk blijven ongewijzigd. Ook voor de klanten verandert er niets!”, verzekert Paul-Hervé Polet ons.

Niettemin is er een echte revolutie aan de gang (tenminste voor alle merken van PSA Belux) …

“De grote klanten, de huurders op korte en lange termijn, enz… weten heel goed dat Peugeot, Citroën en DS deel uitmaken van dezelfde groep. Het lijkt me dus logisch dat ze bezoek krijgen van een vertegenwoordiger met PSA-pet op. Een onzichtbare maar duidelijk voelbare pet. We kunnen hen dus een ‘gezamenlijk aanbod’ van drie merken aanbieden. Voor alle duidelijkheid zullen we onder geen enkele vorm onder de PSA-vlag communiceren.”

Het uitrollen van die nieuwe strategie moet wel met de nodige commerciële intelligentie gebeuren. “We moeten daarbij wel het allergrootste respect voor onze dealers behouden. Die mensen investeren namelijk heel veel in service, imago en opleiding. We gaan ons dus niet agressief toeleggen op de grote klanten die reeds klant zijn bij een merk en hen proberen een groepsaanbod in hun strot te duwen. Het kan natuurlijk ook zijn dat deze klanten zich in hun car policy beperken tot amper drie merken. In dit geval is het aangewezen om zich als ‘PSA’-groep te profileren. Beter dat dan enkel te mikken op één bepaald merk. Rekening houdend met de kwaliteiten en troeven van de verschillende merken en modellen, zijn we meer dan ooit gewapend om in te spelen op de verwachtingen van de grote accounts.”

En wat met de KMO’s? Paul-Hervé Polet heeft er dit over te zeggen : “Het KMO-gedeelte van de B2B-markt blijft merkgebonden en blijft dus ook bij de dealers, die ook hun eigen identiteit behouden”.

Lees alles over de nieuwe fleet structuur bij Peugeot, Citroën en DS Belux in het magazine FLEET 103, dat verschijnt op 25 september 2015.