Plug-in hybrides en mobiliteitsvergoeding: regering hakt knopen door!


Het is Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta, de federatie van voertuigenverhuurders in België, die het aankondigt via de sociale media: de fameuze energieverhouding van 0,6 kWh zou door de regering verlaagd worden naar 0,5 kWh/100 kg van het voertuiggewicht voor plug-in hybrides die minder dan 50 g CO2/km uitstoten.

Het gaat om “officieuze informatie” die Frank Van Gool – zo vermoeden we toch – gekregen heeft van een kabinet.

Met de oorspronkelijke limiet van 0,6 kWh, kwamen slechts vier modellen op de Belgische markt in aanmerking om ook in de toekomst van een fiscaal gunstig regime te genieten. Met een limiet van 0,5 in plaats van 0,6 zal de lijst ongetwijfeld langer zijn, zie ook de tweet van Frank Van Gool. De redactie van FLEET.be had de simulatie al gemaakt met 0,55 in plaats van 0,6. De komende uren doen we dezelfde oefening met factor 0,5.

Mobiliteitsvergoeding (cash for car)

Voorts vernamen wij ook dat in het kader van de hervorming van de vennootsschapsbelasting (waar de aftrekbaarheid van bedrijfswagens deel van uitmaakt) het kernkabinet tot een akkoord zou gekomen zijn rond cash for car, of mobiliteitsvergoeding zoals de regering het noemt. Afgelopen week brachten wij al het nieuws dat het meer dan waarschijnlijk uitgesteld zou worden.  Nu ziet het er naar uit dat het begin volgend jaar toch nog zou ingevoerd worden, ondanks het negatief advies van de Raad van State.

Maar er is ook goed nieuws: de regering zou in januari het voorstel van de sociale partners rond een echt mobiliteitsbudget nog eens opnieuw bekijken.

De regering moet vandaag zaterdag nog de laatste teksten goedkeuren. We houden u op de hoogte over deze dossiers tijdens het hele weekend.