Profile zet stap naar multi-merkenonderhoud

Het nieuwe Profile Car & Tyrecenter in Herselt.

Multi-merkenonderhoud … op papier lijkt het alvast de ideale oplossing voor heel wat bedrijven en leasemaatschappijen, maar in de praktijk heerst er toch wat angst. Helpt bandenspecialist Profile de fleetwereld wel af van haar koudwatervrees?

Met zijn stap naar multi-merkenonderhoud wil bandenspecialist Profile zich profileren als volwaardig en goedkoper alternatief voor de merkgarage. Naast marktaandeel veroveren, is er ook een pragmatische kant aan het verhaal: heel wat herstellingen, zoals het vervangen van schokdempers, kan je al makkelijk detecteren bij een bandenwissel en zijn makkelijk uit te voeren. Alles is volgens het bedrijf dus voorhanden om een succesvol multi-merkenverhaal naar Nederlands voorbeeld te schrijven.

Om een succesvol multi-merkenbeleid te voeren, wil het bedrijf fors investeren. Zo kocht het uitleesmachines aan die werken bij 90% van de voertuigen. Mede daarmee wil Profile zowat 85% van de onderhoudshandelingen aan een wagen uitvoeren. De werkzaamheden bepalen doet het bedrijf via een applicatie zoals MiCheck. In dat programma staat bijvoorbeeld vermeld wanneer een wagen op onderhoud moet komen, wat er precies moet gebeuren en hoeveel dat kost.

Goedkoper dan de dealer?

En dat allemaal gebeurt aan een goedkopere prijs dan bij de dealers beweert Profile. Door onderdelen met matching-quality label (dezelfde die in de wagen zitten, maar zonder logo van de constructeur meent het bedrijf) en een gunstiger uurloon denkt Profile zelfs 20% goedkoper te zijn dan de concurrentie.

Om dezelfde garantie te bieden als die concurrentie, leidt Profile haar werknemers trouwens constant op om mee te zijn met de nieuwste technologieën van de constructeurs en volgen mecaniciens dezelfde OE-checklists en voorschriften als de dealers. En indien er toch een garantiegeschil is of er een herstelling moet gebeuren die niet kan bij Profile, neemt het bedrijf zelf contact op met de dealer.

150 garages

Vraag blijft natuurlijk of de eerder honkvaste Belg hun afweging in het voordeel van Profile zullen late vallen. In het verleden hebben andere garagegroepen immers dezelfde stap gewaagd, met minder succes dan verwacht. Goedkoper is altijd interessant, maar de vrees voor garantieproblemen bleek voor heel wat mensen toch te hardnekkig.

Aan ambitie ontbreekt het Profile alvast niet. “Momenteel zijn er slechts twee Profile Car and Tyreservices, maar tegen eind maart willen we in 10 vestigingen multi-merkenonderhoud aanbieden”, vertelt Jean-Louis Weemaes, Managing Director van Profile Belux. Nadien volgt de rest van het netwerk. Momenteel zijn dat zowat 110 vestigingen, maar Profile wil graag uitbreiden naar 150 zodat elke Belg op maximaal 15 minuten rijden van de dichtstbijzijnde Profilegarage woont.