Regering Michel verlaagt fiscaal voordeel voor bedrijfswagens

De hervorming van de vennootschapsbelasting blijft niet zonder gevolgen voor de automobielfiscaliteit. Al maanden gingen er allerhande geruchten rond in de wandelgangen. Aan die periode komt nu in ieder geval een eind. De Tijd bevestigde vandaag immers de plannen van de regering Michel over deze materie.

De aftrekbaarheid verlagen en jacht maken op de ‘valse hybrides’. In grote lijnen is dit het lot dat de fleetwereld in de volgende maanden en jaren te wachten staat.

Aftrekbaarheid : van 40 tot 100%

2020 luidt het einde in van de aftrekbaarheid tot 120% voor elektrische wagens. Het toegelaten maximum wordt verlaagd naar 100%.

De schaal van aftrekbaarheid op basis van CO2-uitstoot zal vanaf 2018 herzien worden. Waar zij vandaag loopt van 50 tot 100% (met uitzondering van de 120% aftrekbaarheid voor zero emissievoertuigen), zal ze volgend jaar van 40 tot 100% lopen, zonder uitzondering. Dit is zonder meer een aanval op de meest vervuilende wagens. De vraag is echter welke schaal de regering hiervoor zal gebruiken. Voorlopig is immers nog niet duidelijk voor welke wagens de aftrekbaarheid verlaagt. Al zal deze herziening waarschijnlijk sowieso niet al te veel schade aanrichten in de ondernemerswereld.

Eenmansbedrijven

Ook voor de eenmanszaken verandert de regering de regel voor de aftrekbaarheid van nieuwe wagens. Het is dus gedaan met de forfaitaire aftrek van 75%. In de plaats daarvan geldt ook voor deze bedrijven hetzelfde systeem: terugbetaling in functie van de CO2-emissie.

Net hier zal de verlaging van de aftrekbaarheidsschaal naar 40% het hardst gevoeld worden. De meest vervuilende bedrijfswagens zijn immers te vinden bij deze zelfstandigen.

De ‘valse’ hybrides

Met valse hybrides doelt de regering vooral op de ‘herlaadbare hybrides’, zij die ingeplugd worden in het stopcontact om voor een (kleine) elektrische autonomie te zorgen, maar die (laten we eerlijk zijn) zelden een stopcontact van dichtbij zien.

Vandaag krijgen deze wagens dezelfde voordelen als volledig hybride wagens, hoewel zij vaak even veel verbruiken als gewone wagens en gelijkaardige hoeveelheid CO2 uitstoten.

De regering wil deze wagens belasten als voertuigen die op 100% fossiele brandstoffen lopen indien zij een autonomie hebben die “te laag geacht wordt”. Om als volwaardig hybride aanzien te worden, zal de minimale batterijcapaciteit (in verhouding tot het gewicht) dus hoog genoeg moeten zijn. Deze maatregel lijkt dus opnieuw een verhaal van drempels bepalen te worden. Drempels die voorlopig nog niet bekend zijn.

Bestuurders die vrezen met een ‘valse hybride’ te rijden, moeten zich voorlopig wel nog niet al te veel zorgen maken. De maatregel geldt pas vanaf 2020 zonder retroactief effect. Dat laatste geldt trouwens ook voor de aftrekbaarheid van elektrische wagens.