Renault en Nissan creëren een business unit gewijd aan lichte bedrijfsvoertuigen

De Alliantie Renault-Nissan creëert een specifieke business unit voor lichte bedrijfsvoertuigen.

De Alliantie heeft zich als doel gesteld om zijn wereldwijde verkoop van bedrijfsvoertuigen op kernmarkten uit te breiden, door Renaults expertise inzake lichte bedrijfsvoertuigen en Nissans knowhow op het gebied van vrachtwagens samen te brengen. Geheel in de geest van de Alliantie zullen beide partners voordeel halen uit hun complementaire markten en producten, terwijl ze toch hun eigen merkidentiteit, verkoop en inkomsten behouden.

De business unit Lichte Bedrijfsvoertuigen zal worden geleid door Ashwani Gupta, die wordt aangesteld als Alliance Senior Vice President.

Ontwikkeling en productie optimaliseren

Zo kan de business unit Bedrijfsvoertuigen de gemeenschappelijke ontwikkeling en productie verder optimaliseren en bijkomende synergieën genereren op het gebied van kosten en technologie.

Renault en Nissan hebben de productie van lichte bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens de voorbije jaren geherstructureerd. Zo worden de Nissan NV300 en NV400 gebouwd op het platform van de Renault Trafic respectievelijk Renault Master.

De pick-up Renault Alaskan gebruikt dan weer het platform van de Nissan Navara.

De nieuwe Afdeling zal ook de koetswerk- en chassisassemblage voor de SUV’s van Nissan (Nissan Armada en Nissan Patrol) voor zijn rekening nemen.

Verkoopcijfers in 2016

In 2016 verkocht de Renault-groep (inclusief Avtovaz) wereldwijd 443.931 bedrijfsvoertuigen. In 2016 waren de meest verkochte modellen de Kangoo (118.200 exemplaren), de Master (91.900) en de Trafic (81.600).

Nissan Motor Co. Ltd. Verkocht wereldwijd 815.490 bedrijfsvoertuigen. Dat waren voornamelijk de NP300 Navara (196.257 stuks), de Frontier (102.497) en de NV200 (54.118).

Mitsubishi Motors Corp. verkocht wereldwijd 248.000 bedrijfsvoertuigen. In 2016 was de Triton/L200 (125.000 stuks) het meest verkochte voertuig.