Renault Talisman: grote comeback?

1P7B7228-web

Het nieuwe vlaggenschip van Renault moet ons de opeenvolgende flops van het merk in het hogere segment doen vergeten. Om dat doel te bereiken is de Talisman grotendeels geïnspireerd op de Espace, die een geweldige carrièrestart beleeft.

Sinds de verdwijning van de R25 is Renault er nooit in geslaagd om zich te herpositioneren in het premiumsegment. De Safrane, Avantime, Vel Satis en, recenter, de Latitude waren zowel commercieel als qua imago grote flops. De Talisman draagt dus een enorm gewicht op zijn schouders, aangezien hij tegelijk de Laguna en de Latitude vervangt. Zijn troeven? Om te beginnen zijn formaat. Met 4,85 m is hij 15 cm langer dan de Laguna, en tegelijk 60 kilo lichter dankzij nieuwe constructietechnieken. Vandaar dat zijn 110 pk sterke 1.5 dCi slechts 95 g CO2/km uitstoot. Een bijzonder aantrekkelijke energiebalans voor de fleetsector…

1P7B7594 2-web

Vierwielsturing

Daarnaast wordt de Talisman ook gekenmerkt door zijn 4Control-onderstel met optionele vierwielsturing. Bij lage snelheid sturen de achterwielen in tegenovergestelde richting van de voorwielen om gemakkelijker te kunnen manoeuvreren en de draaicirkel te verkleinen, maar vanaf 60 km/u sturen ze in dezelfde richting om de wegligging te verbeteren. In beide gevallen is het resultaat verbluffend efficiënt en op bochtige wegen is de Talisman zelfs een van de leukste auto’s op de markt. Jammer genoeg geldt dat niet voor de gestuurde schokdemping, die eveneens als optie verkrijgbaar is en zich onrustig gedraagt in de neutrale rijstand, oncomfortabel is in de sportmodus en te weinig demping vertoont in de comfortstand. Geen aanrader dus.

PrestigegerichtRenault TALISMAN 10 © Renault Marketing 3D-Commerce-web

Net zoals de Espace is de Talisman uitgerust met het infotainmentsysteem R-Link 2. Het oogt mooi, maar ontgoochelt door zijn gebrek aan intuïtiviteit en vooral door de precisie en de grafische vormgeving van zijn navigatiesysteem. Ook de zetelmassage kon ons niet helemaal overtuigen, omdat ze – net zoals in de nieuwe Opel Astra – zich beperkt tot het opblazen en aflaten van bepaalde kussens. Maar laat dat de pret niet drukken, want voor het overige is deze Talisman veelbelovend. Deze indrukwekkende, ruime en heel aangenaam rijdende prestigeberline wordt aangeboden voor prijzen die vergelijkbaar zijn met die van de concurrentie (zoals de VW Passat, Opel Insignia, Peugeot 508, Ford Mondeo en Skoda Superb), en pakt uit met een behoorlijk complete standaarduitrusting.

VOOR

  • Comfort, geluiddemping
  • Rijgedrag
  • Binnenruimte
  • 95g CO2/km (1.5 dCi)

TEGEN

  • Afwerkingsdetails
  • Gestuurde schokdemping kan beter
  • Irritante multimediatablet
  • Inhoud brandstoftank (51 liter)