Roeland Vriens (Opel): Ik heb er altijd van gedroomd FLEET Manager of the Year te worden

DSC_0916-web

Een week na de FLEET Manager of the Year verkiezing opende het Autosalon zijn deuren. Zoals u reeds weet was het Roeland Vriens die dit jaar de titel won. Daarom beginnen we onze toer van de Fleet Managers vanzelfsprekend bij de “Koning” van het jaar!

Roeland,we zijn een week na de verkiezing, hoe voel je je nu?

Roeland Vriens : Ik heb de impact van deze verkiezing echt onderschat. In de eerste plaats op kantoor bij ons. De dag erna had ik de indruk dat het team nog beter draaide dan voorheen. En van de buitenwereld heb ik 300 mails met felicitatiemails gekregen. Ik heb tijdens het weekend geprobeerd om persoonlijk op al die mails te antwoorden. De reacties kwamen ook van LinkedIn en de andere sociale media. Ongelooflijk toch! En bij veel van die reacties werd ook mijn fleet-team gefeliciteerd. Prachtig toch! Zelfs de Duitse collega’s werden op de hoogte gebracht en hebben me gefeliciteerd.

De vruchten van veel en hard werken …

RV : Ik blijf het herhalen: het is in de eerste plaats een team-effort en een goede benadering van de klanten. We ondersteunen nu ook al vier jaar ons dealernetwerk en niet alleen met woorden. Ons Business Sales Team is alleen daarvoor opgericht. Eerst waren ze met twee en dan met drie. Nu gaan we het team uitbreiden met nog eens twee extra personen. Dat werk werpt nu zijn vruchten af en dat voelen de klanten ook. Want ook de klanten van de dealers hebben voor mij gestemd/

Veel van uw collega FLEET Managers van het Jaar kregen een promotie nadat ze verkozen werden. Al signalen opgevangen?
DSC_0921-web

RV (lacht)Nee, geen enkel signaal. En het zou eigenlijk spijtig zijn. Ik doe dit werk met zoveel plezier dat ik het nog heel lang wil doen. Deze functie is altijd een droom geweest voor mij. Ik ben 19 jaar geleden begonnen als verkoper bij Renault. Ik moest prospecteren bij particulieren door in Borgerhout deur-aan-deur te gaan. Mijn toenmalige baas had 10 personen aangenomen en ons gewaarschuwd: zes maanden later waren er maar twee meer. Acht hebben zelf hun ontslag gegeven en ik was één van de twee die gebleven zijn. Vandaag werken we allebei bij Opel. Ik herinner mij dat ik in die periode Maurice Van den Dries ontmoet heb, de toenmalige Fleet Manager van Renault (nvdr: de eerste Fleet Manager of the Year in 1996, 20 jaar geleden) en dat ik jaloers was op zijn job.

Wat zullen de stuwende factoren zijn achter de groei in fleet ?

RV : Bij ons gaan vier elementen een belangrijke rol spelen

  1. De lancering van de Astra. Iedereen weet dat de Astra het belangrijkste product is van Opel voor de vloten. Afgelopen jaar was één Opel op vier die we verkochten in fleet een Astra. Ieder keer dat we een nieuwe Astra gelanceerd hebben, is ons marktaandeel sterk gestegen. In 2015 hebben we evenveel nieuwe Astra’s verkocht als van het vorige model in een heel jaar. Zelfs van de vijfdeurs, terwijl het traditioneel de break is die het best verkoopt.
  2. Cafetariaplannen. Opel is goed vertegenwoordigd in de reeds lopende cafetariaplannen. En als we kijken naar het meest recente plan dat heel veel inkt deed vloeien, namelijk ArcelorMittal, dan is dat een keerpunt: voor de eerste keer richt men zich tot arbeiders. En in functie van het budget zouden de Mokka en Astra het daar goed moeten doen. Nog een bewijs dat de Astra op het goede moment komt!
  3. Lichte bedrijfsvoertuigen. Zowel in Europa als in België is er een sterke focus op lichte bedrijfsvoertuigen. Op dat vlak hebben we ook het netwerk versterkt. Onze ervaring en expertise in dat segment zijn sterk gestegen, dus zijn we zeker dat we in 2016 nog zullen vooruitgaan.
  4. Private lease. Zowel voor de leasingmaatschappijen als de constructeurs een nieuwe markt. Een nieuwe manier van denken, zowel voor ons als voor de dealers. Maar het is een serieuze opportuniteit voor iedereen. Van de ervaring met LeasePlan en MediaMarkt hebben we veel geleerd, zowel op het vlak van positionering maar ook wat betreft communicatie met dealers, etc. We zijn gedurende die paar maanden gegroeid in die rol. En vandaag beschikken we zelf over een mooi product via Opel Lease.
DSC_0914-web
Opel Astra Sports Tourer

Zijn er specifieke fleet-acties tijdens dit Autosalon ?

RV : Behalve de lancering van de Astra, lanceren we in januari en februari specifieke fleet-acties op de Mokka, Zafira Tourer en Insignia. We blijven ook inzetten op ons Fleet 3 Day Test Drive programma. We willen de chauffeur die recht heeft op een bedrijfswagen de kans geven om de wagen drie dagen uit te testen. De sterkte van dit programma is het gemak. Via Opel.be, vindt u een platform waar u de planning van de wagens in real time kan volgen en vanuit uw luie zetel een proefrit kan plannen.