SD Worx over mobiliteitsvergoeding: “Goed initiatief”

De ministerraad gaf op vrijdagavond 29 september nog groen licht voor de mobiliteitsvergoeding. Hierdoor kunnen werknemers hun salariswagen vanaf 1 januari  volgend jaar onder bepaalde voorwaarden inruilen voor cash geld (of toch als de Raad van State groen licht geeft).

HR-dienstverlener SD Worx ontwikkelde een online simulatietool om snel te berekenen hoeveel je netto zou krijgen als je je salariswagen inruilt voor de mobiliteitsvergoeding.

“Het kan nog een stap verder gaan”

“De mobiliteitsvergoeding is een goed initiatief dat doet nadenken over ons woon-werkverkeer”, vindt SD Worx. Al is dat de reactie die we verwacht hadden van de HR-specialist die door de overheid werd ingehuurd om het wetsvoorwerp voor de cash for carregeling te onderzoeken.

SD Worx geeft wel toe: “Het kan nog een stap verder gaan. Door werknemers een mobiliteitsbudget aan te reiken dat ze mogen spenderen aan een waaier van vervoersoplossingen, creëer je nog meer flexibiliteit en keuze. Werknemers kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor een kleinere salariswagen en het verschil dat daardoor ontstaat investeren in een plooifiets, om de laatste kilometers naar het werk per fiets af te leggen. Geen file, geen parkeerstress. Voor wie een lang traject richting het werk heeft, kan dat een prima alternatief zijn. Of je investeert in een abonnement voor het openbaar vervoer, een elektrische fiets of een speed pedelec.”

Van bij het begin ondermijnd?

SD Worx spreekt uit ervaring. De HR-dienstenleverancier gebruikt de formule van een “echt” mobiliteitsbudget bij verschillende klanten. En met succes. We waren dan ook geanimeerd dat SD Worx deze ervaring nu pas gebruikt om Johan Van Overtveldt en co te overtuigen van deze complete oplossing.

Ter verdediging: het HR-bedrijf heeft waarschijnlijk niet de kans gehad. Of eerder: Ze heeft de keuze niet gehad. Want de opdracht die de FOD Financien publiceerde op 9 januari 2017 was duidelijk: “Deze opdracht heeft tot doel een kader uit te werken waarbinnen werknemers die een bedrijfswagen bezitten (met of zonder tankkaart), kunnen kiezen om, met het akkoord van hun werkgever, de bedrijfswagen (en desgevallend tankkaart) om te zetten in een nettobezoldiging.”

De omzetting van een auto in een bezoldiging… veel verder kan je niet afdwalen van wat een echt mobiliteitsbudget zou moeten zijn. De kaarten waren dus eigenlijk al van bij het begin geschud. Toen de regering, in oktober van vorig jaar, aankondigde dat er een basisakkoord was over een mobiliteitsbudget (waarbij meteen ook de voordelen van ‘cash for car’ werden uitgelegd), hoopten velen van ons dat dit nog teruggedraaid zou kunnen worden naar een ‘echt’ mobiliteitsbudget. Maar het bleek ijdele hoop…

Maar wij zijn niet de enigen die dromen. De eerste minister zelf houdt van plannen. Want sinds oktober 2016 heeft hij een doel: 100.000 personen die zich inschrijven in dit mechanisme. Euh… bent u serieus, meneer Michel ?