Slapstick : Groen pleit voor versnelde invoering van Euro 6 …

GroenHet regent tegenwoordig straffe uitspraken vanuit de hoek Groen-Ecolo. Maar is wat ze vertellen altijd juist? Oordeel zelf! Dit weekend zette de fractievoorzitter van Ecolo, Jean-Marc Nollet, de aanval op de bedrijfswagen in en in één moeite berekende hij dat al dat geld beter naar de reeds zwaar gesubsidieerde NMBS mag.

Groen liet dan weer een peiling uitvoeren door iVOX bij 600 landgenoten (een representatief staal van de Belgen of vooral Groen-kiezers?). Het resultaat: acht op de tien Belgen (of laten we het eerder hebben over geënquêteerde personen dan Belgen) vreest dat Dieselgate negatieve gevolgen zal hebben voor de volksgezondheid. Natuurlijk zullen die er zijn … Maar hoe groot zullen die zijn in vergelijking met de vervuiling van ons totale wagenpark van 5,4 miljoen auto’s in België? En wat met de uitstoot van de duizenden wagens en vrachtwagens die dagelijks door ons land rijden? Om nog maar te zwijgen over de uitstoot van de industrie en de huishoudens. Wij willen graag cijfers, mevrouw Meyrem Almaci want bij Dieselgate zijn in België minder 400.000 voertuigen betrokken.

Belgenmop

Een ander resultaat van de peiling die wordt aangehaald: bijna twee derden van de ondervraagde personen (400 personen dus) wil dat onze overheid schadevergoeding vraagt aan de Duitse automobielgroep. En dat net op het moment dat onze regeringen bereid zijn miljoenen te investeren om de toekomst van de Audi-fabriek in Vorst veilig te stellen en zo duizenden directe en indirecte jobs te verzekeren. Is dit voorstel van de Groene Belgen bedoeld als Belgenmop?

De peiling, die deze morgen ook door De Standaard werd gepubliceerd, gaat nog een stuk verder: 62,8 procent van de respondenten is van mening dat dieselwagens die vandaag worden gemaakt, schadelijke stoffen uitstoten. Ook denkt 64,8 procent dat de huidige tests onvoldoende zijn om uitstootnormen af te dwingen.

Wat weten ze er echt over?

Wat de schadelijke uitstoot van diesels betreft, vertelt deze peiling ons niets nieuws. Ook al slaan de constructeurs om ons de oren met nieuwe technologie die ze toepassen op hun dieselmotoren. En laten we toch niet vergeten dat ook benzinemotoren – zij het in mindere mate – ook in hetzelfde bedje ziek zijn. Verbrandingsmotoren stoten inderdaad schadelijke stoffen uit. En wat met tests die niet stroken met het werkelijk verbruik? Weten de 600 personen die ondervraagd werden door Groen hoe die test momenteel gebeuren? We hebben er onze twijfels bij!

Vijgen …

Groen besluit zijn mededeling over de peiling met een echt pareltje. Of het zou ook een vijg kunnen zijn, maar dan na Pasen. De partij pleit voor de versnelde invoering van de Euro 6-norm … die sinds 1 september 2015 reeds in voege is. Anderhalve maand dus. Heeft er iemand een dutje gedaan op de researchdienst van Groen?
Het enige argument van Groen waar we ons in kunnen vinden, is de vraag naar onafhankelijke test. Maar was al die blabla echt nodig om dat punt te maken?

Na de verklaringen van Jean-Marc Nollet (Ecolo) afgelopen weekend, die mobiliteit reduceert tot bedrijfswagens, kunnen we alleen maar aan de spreuk denken: “errare humanum est. Perseverare… ”