Sociale verkiezingen: niets te maken met de bedrijfswagen?

élections socialesDe sociale verkiezingen zijn op maandag 9 mei van start gegaan en zullen twee weken in beslag nemen. De inzet is belangrijk: het gaat om de verkiezing van personen die volgens de meerderheid van de werknemers het meest geschikt zijn de rechten van de werknemers te verdedigen tegenover de directie.

Verschillende van die werknemers beschikken over een bedrijfswagen. Voor sommigen gaat het hier om een echte functionele wagen. Voor andere meer om een salariswagen. In elk geval moeten de rechten van deze werknemers eveneens verdedigd worden.

Vandaar het initiatief van de redactie van FLEET.be om enkele maanden geleden de grote vakbonden van het land te contacteren om hen naar hun mening te vragen over het zo vaak besproken debat rond de bedrijfswagen.

Is de bedrijfswagen gewoon een absurde salarispolitiek? Zou de bedrijfswagen afgeschaft moeten worden? Bent u bereid uw akkoord te geven zodat de werknemers die over een bedrijfswagen beschikken meer VAA moeten betalen? Hoe moet het mobiliteitsbudget aangepakt worden? Wat moet dit inhouden en hoe kan dit een succes worden? Wat denkt u over de pistes die de mobiliteit zullen (of tenminste ‘willen’) verbeteren zoals de flexibiliteit van het werk en de werkuren, thuiswerk, etc.?

Dat waren de simpele vragen die we hebben gestuurd. Het doel was om tenminste de stem te laten horen van de vertegenwoordigers van de werknemers over dit onderwerp. Want de syndicale instanties blijven in het algemeen erg afwezig in het hele debat dat nochtans vaak raakt aan het salaris en de rechten van de werknemers.

Willen ze de handen niet vuil maken? 

électionsAls de vakbonden afwezig blijven in dit debat, is dat omdat ze zich hier geen zorgen om maken? Dat geloven we niet. Zeker niet omdat deze vragen meer dan 100.000 werknemers aanbelangen! Quantité négligable? Een kleine minderheid, alleszins…

De liberale vakbond (ACLVB) heeft onze (nochtans erg beknopte) vragenlijst doorgestuurd naar zijn studiebureau op 15 maart. Een antwoord is er echter nooit gekomen …

Van de grootste vakbond van het land, de ACV, was het antwoord kort en bondig: “Momenteel wensen we niet te antwoorden op uw vragenlijst. Bedankt voor uw begrip.”

En eerlijk gezegd krijgen we liever nog zo’n negatief antwoord dan de banale respons die we kregen van BBTK. Oordeel gerust zelf:

“Ik kom terug op uw vraag betreffende een dossier over de bedrijfswagens en de mobiliteit. Aangezien het antwoord op de meerderheid van uw vragen met elkaar verweven is, bezorg ik u hier onze globale visie over dit onderwerp. Een duurzame mobiliteit met respect voor het milieu op poten zetten is erg belangrijk. Bij BBTK staan we open voor discussies over dit onderwerp, maar alleen in overleg binnen eenzelfde sector en/of bedrijf. De werknemers zouden moeten beschikken over genoeg opties op het gebied van vervoersmodi voor woon-werkverkeer. Tot slot is het voor werknemers die beschikken over een bedrijfswagen duidelijk dat er geen netto verlies mag zijn. Wat betreft de flexibiliteit zijn we voorstander van elk debat dat een collectief kader voor de mobiliteit van de werknemer mogelijk maakt.”

Dit antwoord deed ons eerst glimlachen, omdat het zo voorspelbaar was. Maar uiteindelijk vragen we ons wel af of we beter niet zouden wenen. Het is dus aan u om op deze vraag te antwoorden: hebben de vakbonden niets te maken met de ‘problematische’ bedrijfswagen en de mobiliteit? Of willen ze hun handen simpelweg niet vuil maken en wachten ze liever op de beslissingen van de overheid om ze nadien te bekritiseren? En nadat u deze vraag beantwoord hebt, kan u gaan stemmen…