Stef Holemans en Nico Van Hauwermeiren (Toyota-Lexus): “Wij verkopen al 20 jaar succesvol alternatieve aandrijvingen”

Toyota maakte onlangs bekend dat diesels geen toekomst meer hebben in zijn personenwagengamma. Dat mag geen verrassing zijn want hybride is altijd al het Leitmotiv geweest van de Japanse constructeur. Maar hoe gaat zich dat vertalen naar de fleetpolitiek? En zijn er nog andere veranderingen op til? We vroegen het aan Stef Holemans en Nico Van Hauwermeiren, respectievelijk Fleet Manager Toyota/Lexus Belgium en Sales Director Toyota Belgium.

Stef Holemans & Nico Van Hauwermeiren

Toyota versterkt zijn netwerk naar de fleetsector toe. Wat houdt dat concreet in?

Stef Holemans: Tot nu toe hadden we binnen ons netwerk drie Business Centers Plus, twee in België en één in Luxemburg. Dat betekent dat ze een fleetverkoper hebben die zich focust op het verzorgen van de contacten met bedrijven. Hij of zij is binnen die dealership ook het single point of contact voor de bedrijven in zijn regio. Om onze groeiambitie binnen fleet waar te maken, was drie te weinig. Daarom komen er nu tien Business Centers Plus bij, waarvan we verwachten dat 80% tegen medio 2018 operationeel zal zijn. In totaal zullen we dan 25 Business Centers in ons netwerk hebben. In de ‘gewone’ Business Centers is er minstens één verkoper die ook aan fleet verkoopt en daar minstens een dag in de week aan wijdt door onder andere te prospecteren bij bedrijven in de buurt. Daarnaast zijn er nog andere vereisten, zoals voldoende testwagens hebben, een business corner met WiFI, een pick-up and delivery service, etc. We willen het netwerk met andere woorden professionaliseren. In het verleden zijn op dat vlak ook pogingen gebeurd maar nu hebben we er ook de budgetten voor uitgetrokken om concreet grote stappen vooruit te zetten.

Lexus UX

Die investering is allicht resultaatgebonden? Wat is de groeiambitie in fleet?

Nico Van Hauwermeiren: Met Lexus doen we het goed in de fleetmarkt, daar neemt ons premiummerk 75% van de verkopen voor zijn rekening. Bij Toyota is dat momenteel 30% en dat kan meer zijn. We zijn ook realistisch genoeg om te weten dat dit op korte termijn geen 50% gaat worden maar die 40% moet wel onze ambitie zijn, of minstens een stijging met 25% in vergelijking met vorig jaar.

Een professionalisering van het netwerk is één zaak maar ook het productengamma moet aanslaan in fleet. Ziet u daar mogelijkheden?

Stef Holemans: Als Toyota hebben wij de komende twee tot vijf jaar een window of opportunity. De dalende populariteit van diesel opent mogelijkheden voor de alternatieven en daar staan full hybrids op de eerste rij. Ze zijn ecologisch en dus fiscaal interessant. En bedrijven moeten – in tegenstelling tot plug-in hybrids en elektrische voertuigen – niet investeren in laadinfrastructuur.

Nico Van Hauwermeiren: Hybrides zijn eigenlijk de perfecte vervangers van dieselmodellen: ze verbruiken weinig maar zijn ecologischer. En wij merken die kentering echt wel aan de verkoopcijfers. De eerste maanden van 2018 kenden wij onze beste start sinds zeven jaar en dat zonder nieuwe modellen in het gamma. De laatste toevoeging aan het gamma was de CH-R in januari van vorig jaar. Die trend merk je trouwens ook in fleet. Als er een hybridevariant bestaat van een model dan kiest men daar in 60 à 70% van de gevallen voor, vervolgens 20% voor benzine en nog slechts 10% voor diesel. We zijn ook overtuigd van de kwaliteit en duurzaamheid van ons eigen product. Anders zouden we geen 10 jaar dekking geven op de batterijen van onze hybrides.

Niettemin: vanuit de politiek horen we alleen maar elektrisch als dé piste voor de toekomst en steeds meer leasingmaatschappijen zien hun toekomst ook full electric. Kiest u wel voor het winnende paard in deze race van alternatieve aandrijvingen?

Toyota Mirai

Stef Holemans : Elektrisch wordt sterk gehypet maar als je kijkt naar marktpenetratie dan is die vandaag veel lager dan hybride, een technologie die wij al 20 jaar succesvol verkopen in de markt. Net daarom wordt die overgangsperiode van de komende jaren zo belangrijk voor ons. Maar ook wij zijn ambitieus op het vlak van elektrische voertuigen want in 2020 komen er bovenop plug-in electrische voertuigen ook enkelefull elektrische voertuigen. Het is niet zo dat we een toekomststrategie hebben die op één aandrijftechnologie gefocust is. Onze visie voor de komende jaren is: elektrisch voor de korte afstand, dus vooral stadswagens, en hybride voor de langere afstand. Met waterstof kan je ook voor de écht lange afstanden gaan: vrachtvervoer, bussen en natuurlijk ook ook de Mirai als individueel vervoer.

Nico Van Hauwermeiren : Uiteindelijk zal het niet de politiek zijn die de aandrijftechnologie van de toekomst zal bepalen maar wel de gebruiker. Daarom is het zo belangrijk dat we we snel kunnen schakelen tussen de verschillende vormen van aandrijving in functie van waar de markt zich zal bewegen. In die zin, zijn wij ervan overtuigd dat er geen winnend paard zal zijn, ook in de toekomst zullen verschillende vormen van aandrijftechnologie naast elkaar blijven bestaan.

U zei het daarnet al: de laatste productlancering dateert al van januari vorig jaar. Wat komt er dit jaar nog in het gamma?

Stef Holemans: Bij Lexus is dat de UX, een C-segment SUV die dit najaar op de markt komt, vanzelfsprekend met een hybride aandrijving. En in maart van volgend jaar verwachten we de nieuwe Toyota Auris, maar die lancering wordt nog voorafgegaan door de nieuwe RA4 4, die op het Salon van Brussel zal staan. Beide modellen zullen beschikbaar zijn met de bestaande hybride aandrijving maar er komt ook een nieuwe generatie van sportievere hybride aandrijvingen.