Studie Alphabet: welke aandrijving is op uw maat?

????????????????????????????????????

Alphabet Belgium voert jaarlijks een studie uit rond het omslagpunt tussen rijden op benzine, diesel of elektriciteit. Hierbij adviseert de leasemaatschappij haar klanten en bestuurders bij het kiezen van de beste aandrijving, dit op basis van aankoopprijs, belasting, niet-recupereerbare BTW, verbruik en restwaarde. 

Alphabet heeft de kostprijs van de meest courante modellen berekend op basis van de TCO, en dit per segment.

De onderstaande tabellen geven alleen een overzicht van de meest frequente leasingvoertuigen. En alle modellen zijn beschikbaar in diesel en benzine, behalve als er een B achter staat, wat betekent dat het voertuig alleen met een benzinemotor bestaat. Daarnaast ziet u ook snel welke modellen beschikbaar zijn in hybride of elektrische vorm, of welke nieuw zijn, dankzij de

letters achter de modelnaam.

H = Hybrides (benzine of diesel)

E = Elektrisch

B = Alleen benzine

N = Nieuwe modellen

Benzine-Diesel

Compact

In het compact segment kennen benzinewagens een voordeel bij een jaarlijks kilometrage tot 20.000 km. Wie echter meer kilometers per jaar aflegt, opteert beter voor een dieselwagen. Elektrische wagens zijn in dit segment minder gunstig aangezien hun TCO hoger ligt. Dit is te wijten aan een hogere aankoopprijs in vergelijking met de traditionele aandrijvingen.

Compact NL

Economy

In het economy segment blijven benzinewagens de optimale keuze bij een jaarkilometrage tot 15.000-20.000 km. Daarnaast zijn ook hybridewagens erg concurrentieel in deze categorie aangezien de TCO van deze wagens niet veel verschilt van de diesel- en benzinevarianten. Daarenboven vormen hybridewagens, met het oog op duurzaamheid, een uitstekend alternatief om CO2-uitstoot en brandstofverbruik te beperken.

Economy NL

Business & Business+

De middensegmenten business en business+ vormen samen het grootste en belangrijkste segment binnen de wagenparken in België. In beide segmenten nemen we een duidelijke evolutie waar. Benzinewagens hebben namelijk een zeer competitieve rol ingenomen bij lagere jaarkilometrages. Waar in het verleden diesel de meest aangewezen brandstof was vanaf 20.000 km per jaar en voor een gemiddelde looptijd van 48 maanden, is het omslagpunt dit jaar verschoven naar 25.000 km en blijkt het aldus voordeliger om te opteren voor een benzinemotor. In dit segment rendeert het om zowel hybride- als elektrische voertuigen op te nemen in de bedrijfsvloot. Afgezien van de hogere aankoopprijs van deze voertuigen, zorgen een gunstige fiscale aftrekbaarheid, zuinig verbruik, lage CO2-uitstoot en bijgevolg lager Voordeel Alle Aard (VAA) voor een voordelig TCO.

Business+ NL Business

Executive

Wie op zoek is naar een grotere en luxueuzere wagen, kiest in het executive segment best voor een dieselmotor. Sommige benzinewagens hebben licht gunstiger TCO bij een jaarkilometrage van 10.000 km of minder, maar dit is eerder uitzonderlijk.

Executive NL

Luxury

Bij het kleinere luxury segment, dat enkele premium merken en modellen omvat, is er geen omslagpunt gekend. Traditionele dieselmotoren genieten nog steeds een duidelijk voordeel. Opmerkelijk in dit segment is de uitgebreide keuze aan hybridewagens. Daarnaast is ook de full electric Tesla Model S een geduchte concurrent. Bij hoge jaarkilometrages en looptijden least u deze duurzame wagens vaak aan een gelijkaardige kost als de dieselequivalenten.

Luxury NL

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine