Tax shift: welke impact hebben de dieselaccijnzen op uw vloot?

Charles MichelEen deel van de tax shift zal doorgevoerd worden door de accijnzen op diesel en benzine geleidelijk op eenzelfde niveau te brengen. Dat werd reeds besloten in juli en sindsdien deden veel geruchten de ronde over de impact van deze maatregel … zonder dat er concrete cijfers waren. Nu is er wel duidelijkheid: Charles Michel en zijn regering brengen klaarheid over de prijsevolutie.

Diesel duurder, benzine minder duur

In 2016 en 2017 zal een volle tank diesel van 50 euro 2 euro duurder worden en in 2018 zal dat zelfs 3 euro meer zijn. Benzine zal 1,3 euro goedkoper worden voor een volle tank van 50 euro, tegen 2018 zal dat oplopen tot 3,9 euro.

Welke impact op de vloten?

Nemen we als voorbeeld een dieselwagen die gemiddeld 6 l/100 km verbruikt en 30.000 km per jaar aflegt. Dan komt dat voor 2016 uit op een verhoging van het brandstofbudget van 72 euro en van 108 euro in 2018 in vergelijking met dit jaar (minus de recuperatie via fiscale aftrekbaarheid). Baseren we ons op een leasingcontract van 40.000 km/jaar dan gaat het om een extra budget van 96 euro in 2016 en 2017, in 2018 zou dat dan 144 euro zijn.

Ieder jaar 72 tot 144 euro, dat zal de bank niet breken voor een onderneming, zelfs niet voor een vloot van 10 tot 20 voertuigen. Dat is vanzelfsprekend een ander verhaal voor vloten van 100 of 1.000 voertuigen …