TEST Audi A4: Veel nieuwer dan hij oogt

Met de A4 is Audi een gedurfde uitdaging aangegaan: niet raken aan de stijlcanons… Sommigen houden ervan, anderen minder. Een kwestie van smaak. Maar één ding is zeker: de kleren maken niet altijd de man! Getuige de nieuwe A4.

Audi-A4

Even de neus poederen, met een nieuw radiatorrooster en hertekende koplampen (die voortaan van bij de instapversie gebruikmaken van xenontechnologie), en hopla, klaar is Kees? Nee hoor, zo eenvoudig is het niet.

Om te beginnen verliest de nieuwe Audi A4 – waarvan de breakversie samen met de berline wordt gelanceerd – tot 120 kilo dankzij het gebruik van lichtere materialen. En toch kreeg hij een iets forser postuur: +25 mm in de lengte, +16 mm in de breedte, 24 mm extra hoofdruimte voorin en een 12 mm langere wielbasis. Goed nieuws dus voor de beenruimte achterin, waar eveneens enkele millimetertjes winst werden geboekt.

A157895_large-web

Te veel technologie?

Wat de evoluties van Audi’s meest verkochte model betreft, kunnen we stellen dat het hier gaat om een heus technologisch laboratorium. Niet minder dan 30 rijhulpsystemen – die overwegend terug te vinden zijn in auto’s die een segment hoger gepositioneerd zijn – staan vermeld in de sowieso al zeer lange optielijst. Een voorbeeld is de voorspellende efficiëntieassistent, die het voertuig bijna autonoom maakt (op het gevaar af dat het de bestuurder gaat vervelen). Wanneer dit systeem geactiveerd is, wordt de snelheid van het voertuig automatisch aangepast op basis van de gps-gegevens en van de camera die de verkeersborden herkent. Het zorgt er ook voor dat de afstand met de voorligger wordt bewaard en dat het voertuig vertraagt bij het naderen van afdalingen, rotondes, bochten, verkeerslichten, enzovoort.

De Audi virtual cockpit is fantastisch voor wie dit systeem wil/kan betalen. Hiermee worden de gegevens van het gps doorgestuurd naar de digitale instrumenten pal voor de bestuurder. U hoeft echter niet bij te betalen voor een systeem dat tot een snelheid van 85 km/u voetgangers of stilstaande voertuigen detecteert (Audi pre sense city), of voor de Audi phone box, waarmee u uw smartphone kunt opladen met inductie.

A157906_large-web

Ultra…

Voor onder de motorkap heeft Audi het over een gemiddelde vermogenswinst van 25% ten opzichte van de vorige generatie en een verbruiksvermindering van ongeveer 21%.

Het motorgamma begint met drie versies van de 2.0 TDI – met 136, 150 of 190 pk – die tussen 95 en 114 g CO2/km uitstoten. De Belgische wagenparken zullen zich waarschijnlijk vooral richten op de Ultra-versie van 150 pk (met een CO2-uitstoot van 95 gram met een handgeschakelde zesversnellingsbak en 99 gram met de S tronic 7-trapsautomaat). Dit TDI-gamma wordt bekroond met een 3-literversie van 218 tot 272 pk.

Andere  benzinemotoren die verkrijgbaar zijn bij Audi : de 1.4 TFSI van 150 pk en de 2.0 TFSI van 190 of 252 pk.

Plus: afwerkingskwaliteit, wendbaarheid en sportiviteit, agemeen comfort (vooral met de optionele gestuurde ophanging)

Min: weinig stijlevolutie, evolutie van de ergonomie

A157412_large-web