Test Hyundai Ioniq: Driewerf hoera!

All-New IONIQ Family-optimized

Hyundai ontwikkelt al jaren alternatieve aandrijfvormen, maar liet die tot op heden maar met mondjesmaat op de markt los. Het meest recente voorbeeld is de ix35 Fuel Cell, wat je bezwaarlijk een product voor de massa kan noemen. Maar zie, als de Koreanen eens uitpakken, doen ze het meteen ook goed. De nieuwe Ioniq is verkrijgbaar in drie ecologische versies: full electric, hybride en (binnenkort) plug-in hybride. En ja, dat is een unicum in de markt.

Dat de Toyota Prius de weg geplaveid heeft voor de hybride wagen is een understatement van jewelste. Als je een indruk wil maken in de speeltuin van de Japanners dan kan je maar beter met goede argumenten komen. Daarom is de zet van Hyundai op zijn minst opmerkelijk: één voertuig maar drie alternatieve vormen van aandrijving, het zet de Koreanen in één klap op de groene kaart.

Zelfde technologie? Niet helemaal …

IONIQ Hybrid_Engine-optimizedEen hybride is toch een hybride en alle elektrische auto’s rijden toch hetzelfde? Niet helemaal. Hyundai maakt technische keuzes die een invloed hebben op de rijervaring, het gewicht en vermoedelijk ook de kostprijs (al zijn de Belgische prijzen nog niet bekend). De basis is een nieuw platform met achteraan een multilink-ophanging die het rijgedrag ten goede komt. In de hybride versie wordt een Kappa 1.6 benzinemotor van 105 pk gekoppeld aan een 43,5 kW sterke elektrische motor, samen goed voor een gecombineerd vermogen van 142 pk. De 1.6 heeft een thermische efficientie van 40% (en ja, dat is heel veel) en de krachtbron werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus. Door inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenaamde pompverliezen (lees: weerstand) af. Dat is gunstig voor verbruik en  CO2-uitstoot. Ook uitlaatgasrecirculatie (EGR) doet op dit front een duit in het zakje, namelijk 3% winst voor verbruik. De Ioniq Hybrid heeft een CO2-uitstoot van 79 g/km, waardoor Hyundai met het nodige zelfvertrouwen bij de bedrijven kan aankloppen én ook de milieu- (en fiscaal) bewuste particulier kan aanspreken.

Het is toch vooral op het vlak van de transmissie dat de Koreanen andere accenten leggen.

Maar het is toch vooral op het vlak van de transmissie dat de Koreanen andere accenten leggen: een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling, terwijl Toyota een e-CVT gebruikt. En zoals u verder zal lezen, heeft dit wel degelijk een invloed op het rijgedrag. De plug-in versie van de hybride Ioniq zou puur elektrisch zo’n 50 kilometer ver raken, maar daar is het nog even op wachten tot begin volgend jaar.

Elektrisch: een andere keuze batterij

IONIQ Electric_Engine-optimizedIn full electric versie kiest Hyundai voor een volledig nieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeer batterij (zoals in uw smartphone) van een nieuwe generatie die lichter, sterker en compacter is. Met deze batterij heeft de Hyundai Ioniq Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer gemeten volgens het NEDC, de New European Driving Cycle. De batterijen wegen 20 tot 30 % minder dan vergelijkbare nikkel metaal hybride batterijen. Tevens neemt het accupakket 40 % minder volume in beslag wat de laadruimte ten goede komt. Toyota laat de lithium-ions bewust achterwege, omdat de grotere capaciteit volgens de Japanners niet opweegt tegen de lagere betrouwbaarheid en de recyclage-issues waar de lithium-iontechnologie nog steeds mee kampt. De toekomst zal uitwijzen wie het bij het rechte eind heeft. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een moderne eentrapstransmissie accelereert de Hyundai Ioniq Electric naar een topsnelheid van 165 km/u.

Dat niet hybride gevoel

De vorige generaties Toyota Prius konden ons nooit écht overtuigen omwille van wat we het “koffiemolen”-effect noemen. Je jaagt de motor in de toeren maar er volgt geen navenante acceleratie. De jongste generatie Prus is quasi volledig genezen van dit euvel, dus kan de Ioniq Hybrid maar beter goed voor de dag komen. En dat doet ie ook, de hybride aandrijving en de gerobotiseerde bak werken harmonieus samen, wat zorgt voor een vlotte rijervaring. Verwacht je niet aan buitenaardse exploten (in 10,8 sec naar 100 km/u) maar wel aan een rijgedrag dat nauwelijks verschilt van een gewone benzinemotor met automaat. Voor extreem veel rijplezier ben je hier aan het verkeerde adres. De Ioniq is een prima allrounder en laten we eerlijk zijn, als je graag racehandschoenen aandoet, heb je om te beginnen al niets te zoeken in dit segment. We gaan ervan uit dat de doelgroep van dit soort auto in de eerste plaats  een laag verbruik en dito CO2-uitstoot afvinkt in zijn prioriteitenlijstje. En daar valt in deze Ioniq niets op af te dingen. Tijdens onze korte test kwamen we uit op een verbruik van  4,3 l/100 km, niet zoveel meer dan het normverbruik van 3,4 l/100 km. Knap werk van de Hyundai-ingenieurs.

De Ioniq is een prima allrounder maar voor extreem veel rijplezier ben je hier aan het verkeerde adres

Bizar is dan weer de keuze voor een mechanische parkeerrem met voetbediening. In de eerste plaats omdat het ding boven je linkervoet hangt, wat bij een ongeval voor lelijke verwondingen kan zorgen maar toch vooral omdat de elektrische Ioniq wél een elektronisch exemplaar krijgt. De reden? Bij Hyundai horen we het woord “kostenbesparing” vallen. Een tip voor Hyundai: wees niet vrekkig op dergelijke details, want je bewijst er een voor de rest prima product geen dienst mee.

Met de elektrische versie kan je net iets onder de 10 seconden de 100 km/u aantikken. Het lage zwaartepunt staat dan weer garant voor een stabiele wegligging. De elektrische Ioniq is ook uitgerust met een drietraps instelbare remenergierecuperatie. Bij de concurrentie zien we dat ook wel maar dan meestal in één stand, dus ook hier maakt Hyundai slimmere keuzes.

Interieur

Hyundai IONIQ Hybrid (2)-optimizedDe Ioniq heeft niet alleen groene aandrijflijnen, de ecologische filosofie zit verweven in zijn DNA. Doordat bij de productie ook diverse recycleerbare materialen zijn gebruikt – het dak is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recycleerbaar plastic – trekt Hyundai de ecologische filosofie helemaal door.

Alle Hyundai Ioniq-modellen worden geleverd met moderne connectiviteitsdiensten zoals Android Auto en Apple Carplay. Verder kan de bestuurder een beroep doen op TomTom Live Services en behoort het draadloos opladen van de smartphone ook tot de mogelijkheden. Op een 7-inch TFT-scherm toont het systeem alle belangrijke gegevens. Het navigatiesysteem is gekoppeld aan het Eco-driving assistant systeem waarbij het wegtype en de hoogte verschillen worden geanalyseerd om onnodig brandstof verbruik terug te dringen. In deze Ioniq kijk je ook voor het eerst tegen een volledig digitaal dashboard aan in een Hyundai.

Prijzen en uitrusting

Officieel zijn er bij ons nog geen prijzen bekend, daarvoor is het nog even wachten tot begin september als de Ioniq in de showrooms staat. In Nederland betaal je voor de basisversie van de hybrid € 22.000, maar wellicht zal het bij ons meer zijn omdat de invoerder geen basisversie zal aanbieden. De Belgisch-Luxemburgse invoerder kiest ervoor om de Ioniq enkel in de twee hoogste uitvoeringsniveaus (Premium en Executive) aan te bieden. Wat dat allemaal inhoudt kan u hier lezen. Ook met deze goed uitgeruste versies zou de Ioniq onder de prijs blijven van zijn voornaamste concurrenten, wat in de eerste plaats de Toyota Prius en de Nissan Leaf zullen zijn. Wij gokken op een prijs tussen de € 28.000 en € 30.000 voor de hybrid. Voor de elektrische versie durven we niet meteen onze glazen bol bovenhalen.

Elke Ioniq komt ook standaard met het waarborgpakket van 5 jaar met onbeperkte kilometers, terwijl de batterijen telkens een garantie krijgen van 8 jaar of 200.000 km.

Besluit

Hyundai pakt de zaken niet half aan met deze Ioniq. De technologie is niet ultravernieuwend maar er worden toch slimme technische keuzes gemaakt die objectieve resultaten kunnen voorleggen én ook zorgen voor een prettige rijervaring. Zo heeft u alvast meer dan alleen fiscale redenen om te kiezen uit dit ecologische triumviraat.

De meesterzet is toch wel dat Hyundai in één klap drie alternatieven aanbiedt terwijl enkele Europese volumeconstructeurs met de mond vol tanden staan in het ecodepartement. Bovendien kunnen we initiatieven van iedere constructeur die alternatieve aandrijvingen “democratiseert” alleen maar toejuichen. Dus driewerf hoera voor deze Hyundai Ioniq!

Plus

  • Keuze uit eco-triumviraat
  • “onhybride” rijervaring
  • Prijs lager dan die van de Prius

Min

  • Plaatsing parkeerrem
  • Geen sportieve ambities