Test Opel Astra: nog meer rijplezier

Opel-Astra-296233 (Medium)

 

De nieuwe Astra is er nog compacter en nog lichter op geworden. In vergelijking met zijn talrijke voorgangers, zorgt dit voor een ongezien rijplezier. En dat is allerminst zijn enige troef…  

Het is niet meteen alledaags dat een nieuw model kleiner uitvalt dan het model waarvoor het in de plaats komt. En toch… Met zijn 4,37 meter is de nieuwe Astra 5 cm korter. Niet alleen korter maar ook smaller: – 5 mm. Aan de ontwerptafel heeft men ook aan de hoogte gesleuteld. Zo is de nieuwkomer 2,5 cm lager in vergelijking met zijn voorganger. Opel is er zelfs in geslaagd om de wielbasis met 2 cm in te korten, zonder afbreuk te doen aan de binnenruimte. Die is er raar genoeg op vooruit gegaan met 3,5 cm meer beenruimte voor de passagiers die achterin plaatsnemen. Vooraan is er 2 cm meer hoofdruimte. Kort gezegd komt het erop neer dat de nieuwe Astra kleiner is van buiten, maar groter van binnen. Bij de ontwikkeling van de nieuwkomer, zijn de ontwerpers vertrokken van een wit blad papier en hebben ze hun toevlucht genomen tot de meest vooruitstrevende technologieën.Opel-Astra-Seats-296221 (Medium)

Tot 200 kilogram lichter!

In combinatie met het vernieuwingsproces, onderging de nieuwe Astra ook een vermageringskuur: afhankelijk van de uitvoering schommelt het gewichtsverlies van 120 tot 200 kg. Alleen al het koetswerk weegt 77 kg minder en ook het onderstel is 50 kg lichter geworden. Om tot dit resultaat te komen, werd gebruik gemaakt van metalen met een hoog tot ultrahoog elasticiteitsgehalte. De ingenieurs hebben er verder voor gekozen om niet de gehele onderbouw te stroomlijnen maar eerder de focus te leggen op een geoptimaliseerde aerodynamica van de wielophanging. Deze optie zorgde ook al voor het wegwerken van overtollig gewicht. Het geheel aan ingrepen heeft ertoe geleid dat de nieuwe Astra niet alleen kleiner is in vergelijking met zijn voorganger, maar ook een pak aerodynamischer, met een opmerkelijke Cx van 0,28.

Ongeziene snedigheid

Minder gewicht en meer souplesse: ideale ingrediënten voor meer behendigheid en een lager verbruik. Ik kan mij als autojournalist niet herinneren dat ik ooit met een Astra heb gereden die zo vinnig en zo levendig was. Ons testvoertuig, uitgerust met de 1.6 CDTI-motor van 136 pk, gedroeg zich zeer sportief bij een reëel verbruik van 5 l/100 km. Enkel het geluid van de motor is voor verbetering vatbaar.

Opel-Astra-295902 (Medium) (2)“Zwevend” dak

Ook op esthetisch vlak levert Opel grote inspanningen. Talrijke nieuwe stijlkenmerken geven dit voertuig een  dynamische look. De C-stijl bestaat voortaan uit twee delen, waarbij de illusie van een “zwevend” dak gecreëerd werd. Ook aan de binnenkant heeft Opel zijn best gedaan om de minpunten uit het verleden weg te werken: de centrale console heeft komaf gemaakt met de wirwar van bedieningsknoppen. In de plaats hiervan is een verfijnd en instinctmatig scherm gekomen.

LED Matrix verlichting

Zoals het hoort werd ook de connectiviteit van de nieuwe Astra stevig onder handen genomen. Het OnStar-systeem, met grenzeloze WiFi-toegang, wordt ongetwijfeld de trouwe en persoonlijke assistent van de chauffeur. Verder kan de Astra met IntelliLux LED Matrix verlichting worden uitgerust, waarbij de lichtsterkte permanent wordt aangepast aan de omstandigheden. Een camera aan de voorkant van het voertuig is in staat om lichtbronnen die zich voor het voertuig bevinden, op te sporen en de lichtsterkte van de afzonderlijke lampjes in de koplampen in functie hiervan aan te passen.

Hogere restwaarde

Als kers op de taart is de TCO van de nieuwe Astra drastisch verminderd. Over het algemeen gaat de restwaarde er met 5% op vooruit, in vergelijking met de vorige generatie. Dit voordeel kan oplopen tot 6,4% bij dieselmotoren over een periode van 3 jaar en 90.000 km.

 

TOP

– Rijgedrag
– Connectiviteit van topkwaliteit
– Interessant reëel verbruik
– Lagere TCO
– Hogere restwaarde

JAMMER
– Geluidsproductie CDTI-motor
– Volume kofferruimte