Tim Blanckaert (Securex), eerste FLEET Mobility Manager of the Year

Tim Blanckaert (Securex), FLEET Mobility Manager of the Year 2015Woensdagavond werd door het magazine FLEET eveneens de FLEET Mobility Manager of the Year-award uitgereikt. Deze allereerste editie werd gewonnen door Tim Blanckaert, vloot- en mobiliteitsverantwoordelijke bij Securex. Hij gaat Karel Boussu (Mobistar), Marie Van den Hove (Elia), Peter Van de Velde (KPMG), Frédéric Bastin (Galère) en Erika Vandekerkhove (CGI) vooraf.

Je kan er niet omheen dat zowel het vlootbeheer als het mobiliteitsbeleid van Securex Groep indrukwekkend is. En het is vooral aan dit totaalpakket dat Securex en zijn vlootverantwoordelijke Tim Blanckaert de overwinning te danken heeft. Securex Groep heeft 520 beloningswagens en 400 wagens via een cafetariaplan in zijn park. Wat de car policy betreft zijn de afgelopen jaren flink wat inspanningen gedaan om de CO2-uitstoot naar beneden te halen. Regelmatig worden nieuwe grenswaarden opgelegd (momenteel 125 gr) maar in de praktijk is dat met een gemiddelde van 115 gr over heel de vloot nog lager. Securex investeert ook veel in de communicatie met zijn chauffeurs. Tim Blanckaert legt uit hoe de vork aan de steel zit: “Onze chauffeurs beschikken over een gepersonaliseerde online omgeving. Hierbij communiceren we over alle aspecten van de policy, de wagen, de te volgen procedures en de cijfers van de chauffeur. Over de verschillende leasemaatschappijen heen hebben we een uniforme omgeving uitgewerkt, waarbij altijd de laatste up-to-date informatie is terug te vinden voor onze chauffeur. Zo kan hij daar zien welke procedures hij moet volgen voor het aangeven van een ongeval, het melden van een defecte tankkaart, het aanvragen van winterbanden, … maar ook  de laatste versie van de car policy, wat zijn maandelijkse bijdrage is voor zijn wagen, wanneer zijn huidig contract ten einde loopt.  Bij elke wijziging wordt er een publicatie gemaakt op ons portaal, zodat de chauffeurs dit kunnen oppikken.”

Mobiliteitsbeleid: totaalaanpak

Securex heeft mobiliteit al jaren geleden tot een strategische prioriteit gemaakt. Er is dan ook sprake van een echt mobiliteitsbeleid. Tim Blanckaert: “De medewerkers hebben de mogelijkheid om alle kosten die ze maken voor openbaar vervoer, terugbetaald te krijgen. Dit zowel voor een abonnement als voor éénmalige verplaatsingen. Ook kunnen ze gratis gebruik maken van Bluebike voor verplaatsingen met de fiets tussen kantoor en treinstation. Bovendien hebben we een formule opgezet waarbij medewerkers via Securex een fiets kunnen leasen, met onderhoud inbegrepen in gans België, tegen een interessant tarief. Voor verplaatsingen met de fiets tussen thuis en werk hebben medewerkers recht op de wettelijk maximaal toegelaten tussenkomst voor de fietsvergoeding. Bovendien kunnen alle bovenstaande modaliteiten gecombineerd worden, afhankelijk van het totale woon-werk traject.”

Ook wat de inplanting van de kantoren en telewerken betreft, worden bij Securex strategische keuzes gemaakt. Tim Blanckaert: “Sinds 2008 zijn de mogelijkheden van openbaar vervoer en de aanwezige fietsinfrastructuur belangrijke criteria bij de keuze van een nieuwe locatie. Een voorbeeld hiervan is ons project Brussel. In 2010 is dit kantoor verhuisd naar een plaats die optimaal bereikbaar is via trein/metro. Sinds 2012 voeren we ook een doorgedreven beleid rond thuiswerk en telewerk. Medewerkers hoeven niet meer op kantoor te komen werken indien dit past in hun planning, of gaan werken in een kantoor dat dichterbij huis is. Medewerkers kunnen van overal telefoneren en hebben overal dezelfde telefoonmodaliteiten als op kantoor, en medewerkers beschikken over de mogelijkheid om virtuele vergaderingen te voeren. Ze kunnen plaatsonafhankelijk werken, zodat de nood om zich te verplaatsen om het werk uit te voeren beperkt is. Dit is een waaier van mogelijkheden waarrond het individu zich kan organsieren.”

Momenteel werkt Securex ook aan de eerste implementatie van een mobiliteitsbudget, dit in samenwerking met VIM. “Een vijftiental chauffeurs zal gedurende een jaar hiervan gebruiken maken. Hun individuele mobiliteitssituatie is in kaart gebracht en via het beschikbare budget per persoon zullen we een geïndividualiseerde mobiliteitsoplossing uitwerken (meer openbaar vervoer, plooifiets, …)”, legt Tim Blanckaert uit.

Duurzame inzetbaarheid

Medewerkers van Securex hebben de keuze om niet meer te punteren (prikklok), waardoor ze ook niet meer verplicht zijn om binnen bepaalde uren aanwezig te zijn op het kantoor, net die uren dat alle andere werknemers  van België ook op het werk dienen te zijn. Ze hebben resultaatsgerichte objectieven, die ze indien mogelijk op een plaatsonafhankelijke manier kunnen bereiken.
Door zich minder of anders te moeten verplaatsen met de wagen hebben de medewerkers minder stress door het drukke verkeer. Ze kunnen zich meer ontspannen verplaatsen in het openbaar vervoer, of werken thuis.

Tim Blanckaert vat het als volgt samen: “Securex zet in op duurzame inzetbaarheid van zijn medewerkers, en heeft zijn mobiliteitsbeleid hierop afgestemd. Door hun werknemers minder bloot te stellen aan de dagelijkse stress van het verkeer, en de mogelijkheid om plaatsonafhankelijk te werken, voelen ze zich meer betrokken bij Securex.  Medewerkers krijgen een menukaart aan oplossingen van Securex, zo hebben ze zelf de mogelijkheid om hun mobiliteitsproblemen naar believen te counteren. Wanneer medewerkers de verplaatsing naar het werk niet hoeven te doen, hebben ze de mogelijkheid om thuis te werken. Als ze zich toch moeten verplaatsen, krijgen ze een rijk aanbod aan alternatieven om zich naar het werk te begeven. Dat deze aanpak werkt, kunnen we trouwens met cijfers staven. Dankzij deze strategische keuzes is het totaal aantal afgelegde kilometers van onze medewerkers van 12 miljoen km, op jaarbasis met 450.000 km verminderd.”