Touring: slechts 36% van autobelasting gaat naar mobiliteit

route

Van de 17 miljard euro die de Belgische autobezitters jaarlijks opbrengen aan de overheden, gaat slechts 36 procent naar investeringen in openbaar vervoer en weginfrastructuur. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring.

Van de 17 miljard euro opbrengsten gaat volgens Touring zowat 5 miljard euro naar openbaar vervoer: 900 miljoen naar De Lijn, 350 miljoen naar TEC, 285 miljoen naar MIVB en de rest naar de NMBS. Slechts ongeveer 1,2 miljard euro gaat naar weginfrastructuur, ‘de rest wordt opgesoupeerd door het algemeen budget dat niets met mobiliteit en verkeer te maken heeft’, klinkt het.

900 miljoen naar De Lijn, 350 miljoen naar TEC, 285 miljoen naar MIVB en de rest naar de NMBS

Touring zegt akkoord te zijn met het feit dat weggebruikers bijdragen tot het openbaar vervoer, maar niet met ‘de wanverhouding’ die ontstaan is. ‘Het uitgangspunt is verkeerd en weggebruikers zouden moeten kunnen betalen voor de infrastructuur waarvan ze gebruikmaken, in plaats van zomaar forfaitaire taksen te betalen.’

Petitie

De gevolgen laten zich volgens de mobiliteitsorganisatie nu overduidelijk voelen in het Brussels Gewest, waar van de 183,3 miljoen euro die jaarlijks bij Brusselse voertuigbezitters geïnd wordt, ‘alles naar het openbaar vervoer gaat’.nouveau bus-web

‘Dat betekent dat het hele budget voor infrastructuur elders moet worden gezocht’, stelt Touring vast. ‘Eigenlijk zouden we de Brusselse voertuigbezitters moeten voorstellen om hun geld terug te eisen, maar tegelijk vinden we ook dat er nog veel te weinig wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Plannen voor de uitbreiding van de metro tot in de rand blijven nu dode letter, en dat is juist wat we bedoelen met het gebrek aan alternatieven.’

Touring lanceert daarom een petitie waarmee ze de overheden wil stimuleren om meer te investeren in duurzame mobiliteit en in infrastructuur die de doorstroming bevordert en de veiligheid verhoogt.