Vergelijkende test D-segment: Jaguar XE, een polyvalent chassis

jaguar (6)-lowres

De voorganger van de XE was de X-Type. Maar dat gebeurde nog onder de Ford-mantel, met als gevolg dat je eigenlijk met een veredelde Ford Mondeo rondreed. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de X-Type geen verkoopsrecords brak. Nu Jaguar onder Tata-vleugels resideert en kan rekenen op flinke financiële injecties, is dat wel een ander verhaal.

De XE kan bogen op een gloednieuw modulair platform én door Jaguar zelf ontwikkelde Ingenium motoren. Bij ons testvoertuig was dat de 2.0D van 163 pk, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Gekoppeld aan de automaat stoot deze diesel 106 gr CO2/km uit. Kies je voor manueel, dan kom je uit op 99 gr, wat meteen ook het verschil is tussen 80% en 90% fiscale aftrekbaarheid. Die automaat bedien je trouwens, net zoals in de XF en de Land Rover-producten met een ronde draaiknop. Even wennen, maar het zorgt wel voor een futuristisch premium accent.

Het interieur

Jaguar Interior-lowresIs de rest van het interieur ook zo premium? Het dashboard moet qua overzichtelijkheid en opbouw niet onderdoen voor zijn concurrenten. Het nieuwe multimediasysteem is veel beter bij de les dan het verouderde systeem dat nog in de vorige generatie XF zat. Alleen is de ergonomie nog voor verbetering vatbaar. Sommige submenu’s flitsen je meteen weer terug naar de eerste pagina, terwijl je eigenlijk gewoon de vorige pagina wou.

Over de “look and feel” van het interieur hebben we gemengde gevoelens. Misschien zijn de verwachtingen te hooggespannen maar sommige onderdelen van het interieur ogen te weinig premium voor een auto van dit kaliber.

Zo zouden de knoppen voor de elektrische ruiten net zo goed in een Kia kunnen thuishoren (no offence) en voor de kap boven het dashboard, de deurpanelen en nog enkele andere details had men best wel enkele ponden meer mogen uitgeven. Maar de grootste misser vinden we in de koffer, waar je aan de binnenkant op naakt aluminium en bedrading kijkt. Not done in dit segment. Qua koffervolume (455 l) zit hij wel in de buurt van zijn concurrenten. De ruimte vooraan is royaal te noemen, maar zowel naar been- als hoofdruimte toe zit je achteraan wat krapper.

Uitstekend chassis!

Op papier is de Jag de traagste van de vier in de sprint van 0 naar 100 km/u maar dat vonden we niet storend omdat hij dat ruimschoots compenseert met zijn uitstekende chassis. Van de vier is dit het meest polyvalente onderstel met het meest reactieve stuurgevoel. Je kan de XE behoorlijk sportief rijden, maar ook op het vlak van comfort scoort hij hoog. Een pluim voor de Jaguar-ingenieurs.

Cijfermatig slaat de Jaguar XE in vergelijking met zijn concurrenten alleszins geen mal figuur. De Ingenium motor zette een verbruik neer van 4,95 l/100 km en zit daarmee niet ver af van zijn Duitse concurrenten. En misschien nog belangrijker: in de TCO-afrekening legt hij beslag op de tweede plaats.

Chauffeurspunten : 46/50

Bekijk hier de technische fiches , de prestaties van de andere voertuigen (BMW 3-ReeksMercedes-Benz C-Klasse en Ford Mondeo) en de becijferde resultaten van onze vergelijkende test!