Volgens het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) kan de elektrische tweewieler een volwaardig transportmiddel zijn voor werkgerelateerde verplaatsingen. Dat is het resultaat van het project Elmo@work, een experiment dat gedurende één jaar uitgevoerd werd door 70 werknemers uit 7 verschillende ondernemingen (BIVV, Ethias, Flexpoint, Janssen Pharmaceutica, Partena Ziekenfonds, Universiteit Gent en VAB).
Deze testpersonen ruilden hun gebruikelijke vervoermiddel voor een tweewieler (61 gewone elektrische fietsen, 4 elektrische bakfietsen, 4 elektrische vouwfietsen en 3 elektrische scooters).
Interessante resultaten
Iedere gebruiker fietste dagelijks gemiddeld 16 kilometer – de verste afstand bedroeg 55 km – aan een gemiddelde snelheid van 21 km/u. De gemiddelde enkele rit duurde 21 minuten.
75% van de woon-werkverplaatsingen die tijdens de testperiode met de elektrische tweewieler werden gedaan, gebeurden vroeger met de auto. Dit levert een besparing op van +/- 15 ton CO2, 2 kg fijnstof en 53 kg NOx.
Door de combinatie van een fietsvergoeding en het verminderen van brandstofkosten door het niet-gebruik van de auto, bespaarden de deelnemers samen ruim 26.600 euro. Dat is gemiddeld 380 euro per deelnemer. Samen vebruikten de deelnemers trouwens zo’n 860.000 extra kilocalorieën!
Geslaagd experiment!
Volgens Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM leidt een investering in een elektrische bedrijfsfiets ook tot een algemeen duurzamer verplaatsingsgedrag. “Personen die via hun werkgever een elektrische tweewieler ter beschikking krijgen, blijken deze immers ook regelmatig te gebruiken voor winkel- en vrijetijdsverplaatsingen.”
Het experiment lijkt geslaagd aangezien meer dan 60% van de deelnemers de uitgeteste tweewieler na het project hebben overgekocht.
#Fleet Management #Mobiliteit