Volkswagen: na de NOx- nu de CO2-affaire

Volkswagen-Taigun-web

De Volkswagen Groep lijkt tot op de bodem te willen gaan in het openbaar maken van alles wat met Dieselgate te maken heeft. En daarbij vallen ook nog nieuwe lijken uit de kast.

Uit een binnenshuis gevoerd onderzoek is immers gebleken dat er nog meer foutieve metingen hebben plaatsgevonden dan aanvankelijk werd gedacht. Ditmaal hebben ze betrekking op de CO2- in plaats van de NOx-uitstoot. We spreken over nog eens 800.000 getroffen wagens van de merken VW, Audi, SEAT en SKODA die uitgerust zijn met de 1.4, 1.6 en 2.0 liter diesels. Tevens zou er een benzinmotor betrokken zijn. Dit nieuwe hoofdstuk in het schandaal zou de VW Groep nog eens 2 miljard kunnen kosten.

Wat zijn de mogelijke gevolgen voor België?

De directie van Volkswagen wil alleszins in dialoog gaan met de verantwoordelijke overheden om de gevolgen van deze ontdekking te bespreken. Momenteel is het nog niet geweten of er ook voertuigen in België betrokken zijn. Indien dit het geval is, dan zal Minister van Financiën Johan Van Overtveldt hopelijk weer genadig zijn voor de chauffeurs, zoals hij eerder verklaarde. Is dit niet het geval, dan zou dat gevolgen kunnen hebben voor het VAA en de fiscale aftrekbaarheid van de betrokken voertuigen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd …

Lees hier de reactie van D’Ieteren Auto