Nauwelijks een maand nadat vragen rezen bij de gemeten CO2-uitstootwaarden van bepaalde modellen van de groep, heeft Volkswagen het ophelderingsproces grotendeels afgerond. Na uitvoerig intern onderzoek en controles is nu gebleken dat de CO2-uitstootwaarden van bijna al deze modelvarianten toch overeenstemmen met de oorspronkelijk gemeten cijfers. De verdenking van onwettige afwijkingen van de verbruikscijfers van actuele seriemodellen is dus niet bevestigd. Bij interne controles werden bij slechts negen modelvarianten van het merk Volkswagen lichte afwijkingen vastgesteld.
Een neutrale technische instantie zal onder overheidstoezicht deze interne meetresultaten tegen Kerstmis nog eens extra controleren. Voor de voertuigen waarvan bevestigd wordt dat de intern gecontroleerde waarden effectief overeenstemmen met de oorspronkelijke cijfers, zullen er geen verdere gevolgen zijn. Zij kunnen onbeperkt verder voor verkoop worden aangeboden. Voor de enkele voertuigmodellen die toch afwijkingen vertonen, zullen de cijfers volgens de gebruikelijke procedures worden aangepast.
800.000 voertuigen? Zelfs niet in de buurt …
Volkswagen heeft de resultaten voorgelegd aan de onderzoekscommissie van de federale Duitse regering en de controle-instantie KBA. Het oorspronkelijk door de Volkswagen-groep bekendgemaakte aantal van ca. 800.000 verdachte voertuigen is dus niet bevestigd. Bij de interne controlemetingen werden voor nauwelijks negen modelvarianten afwijkingen vastgesteld van gemiddeld slechts enkele gram CO2, wat overeenkomt met een verhoging van het normverbruik (NEDC-meting) met 0,1 tot 0,2 l/100 km. Met een jaarlijkse productie van ca. 36.000 exemplaren vertegenwoordigen deze modelvarianten nauwelijks ongeveer 0,5% van het totale volume van het merk Volkswagen. De dochterondernemingen van de groep, Audi, ŠKODA en SEAT, zijn met de bevoegde keuringsinstanties een vergelijkbare procedure overeengekomen.
De reële verbruikswaarden voor de klanten wijzigen niet en er zijn geen technische maatregelen voor de voertuigen vereist. De oorspronkelijk verwachte negatieve impact op de resultaten ten bedrage van 2 miljard euro is hierdoor evenmin bevestigd. Uit het resultaat van de uit te voeren controlemetingen zal blijken of er eventueel geringere economische gevolgen zijn.
Lijst van alle voertuigen modeljaar 2016 waarvoor een wijziging van de CO2-uitstootwaarden nodig is
Voor negen modelvarianten is uit vrijwillige controlemetingen gebleken dat een aanpassing van de cataloguswaarden voor de CO2-uitstoot nodig zal. Voor deze voertuigen zullen de cijfers in het kader van de gebruikelijke procedures bij de eerstvolgende gelegenheid worden aangepast.
Polo 1.0 TSI BlueMotion 70 kW EU6 DSG 7v*
Scirocco 2.0 TDI BMT 135 kW EU6 Man. 6v
Jetta 1.2 TSI BMT 77 kW EU6 Man. 6v
Jetta 2.0 TDI BMT 81 kW EU6 Man. 5v
Golf Cabriolet 2.0 TDI BMT 81 kW EU6 Man. 5v
Golf 2.0 TDI BMT 110 kW EU6 Man. 6v
Passat Alltrack 2.0 TSI 4MOTION BMT 162 kW EU6 DSG 7v*
Passat Variant 2.0 TDI SCR 4MOTION BMT 176 kW EU6 DSG 7v
Passat Variant 1.4 TSI ACT BMT 110 kW EU6 Man. 6v
* Modelvariant niet gecommercialiseerd in België
#AutoLees ook:
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!
Selected FLEET Dealers
Jennes | 3190 Boortmeerbeek |
Michael Mazuin Namur Ouest | 5070 Fosses-la-ville |
Selected FLEET Dealers
Jennes | 3200 Aarschot |
Michael Mazuin Namur Ouest | 5070 Fosses-la-Ville |
Selected FLEET Dealers
Jennes | 1830 Machelen |
Michael Mazuin Namur Ouest | 5070 Fosses-la-Ville |
Michael Mazuin Charleroi Sud | 5651 Tarcienne |
Michael Mazuin Charleroi Est | 6220 Fleurus |
Selected FLEET Dealers
Jennes | 3061 Leefdaal |
Michael Mazuin Namur Ouest | 5070 Fosses-la-Ville |
Michael Mazuin Charleroi Sud | 5651 Tarcienne |
Michael Mazuin Charleroi Est | 6220 Fleurus |