Volkswagen Touran: de familielieveling

Touran_ATLANTIC_BLUE_013-lowres

Slechts 4,52 meter lang en toch 743 liter aan kofferinhoud? Zoek niet verder: beter dan dit vind je niet. De nieuwe Touran biedt een ongeziene verhouding tussen buitenformaat en binnenruimte en flirt bovendien op heel wat punten met de perfectie.

Dat Volkswagen zijn tijd heeft genomen om de opvolger van de Touran klaar te stomen, is een understatement. De eerste generatie dateert immers al van… 2003! Hij heeft het dus twaalf jaar uitgezongen, met slechts één tussentijdse facelift, en vond in die periode bijna twee miljoen afnemers. Met zijn schoendoosvorm viel hij dan ook erg in de smaak bij gezinnen die op zoek waren naar zo veel mogelijk volume. De nieuwkomer tapt uit hetzelfde vaatje, maar hecht wel wat meer belang aan zijn uiterlijk, zonder daarom een stijlicoon te worden.

Vlakke laadvloer

De nieuwe Touran werd niet alleen 13 cm langer, maar neemt ook 4 cm meer plaats in beslag in de breedte, terwijl hij 6 mm minder hoog boven het asfalt uittorent. Hij kreeg dus een flinke groeischeut, maar houdt het niettemin netjes qua formaat. Dankzij het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep groeide zijn wielbasis met 11 cm, die integraal de interieurruimte ten goede komt. Zo kan de koffer voortaan 743 liter slikken (in 5-zitsconfiguratie), wat een recordvolume is in dit segment. De nieuwe BMW Gran Tourer moet het bijvoorbeeld met 100 liter minder stellen. Ook de passagiers varen er wel bij. De tweede zitrij bestaat uit drie afzonderlijke stoelen die over 20 cm verschoven kunnen worden en waarvan de rugleuning in drie standen kan worden gezet. Jonge ouders zullen blij zijn te vernemen dat drie kinderzitjes probleemloos naast elkaar geïnstalleerd kunnen worden en dat de voetruimte niet deels opgesoepeerd wordt door de gebruikelijke transmissietunnel. Op de derde rij kunnen bovendien twee middelgrote volwassenen probleemloos plaatsnemen, maar dan blijft er van de koffer uiteraard zo goed als niets meer over.

Optimale ergonomieTouran_ATLANTIC_BLUE_037-lowres

In tegenstelling tot bij de vorige Touran hoef je de stoelen niet meer uit de auto te nemen: ze kantelen helemaal weg in de vloer zodat er een perfect vlak laadoppervlak ontstaat. Ook voorin is het goed toeven dankzij de nieuwe stoelen met verstelbare zittingslengte. De rijhouding is ronduit perfect, terwijl het lichtjes naar de bestuurder gerichte dashboard blijk geeft van een verzorgde ergonomie. Bovendien zijn de opbergruimten even talrijk als omvangrijk.

Oogje in het zeil

Net als de andere recente modellen van het merk heeft de nieuwe Touran recht op het volledige technologische arsenaal aan veiligheids- en connectiviteitsvoorzieningen. Een opvallende nieuwigheid betreft het Car-Net Cam Connect, een systeem dat een naar achteren gerichte camera gebruikt om de kids achterin via het centrale display in de gaten te houden. Je kunt zelfs de handsfreefunctie en de luidsprekers van het infotainment gebruiken om te communiceren met de drie zitrijen.

Fleet in het vizier

Bij ons zou de nieuwe Touran vooral met de 1.6 TDI moeten scoren. Dit blok heeft het bij een zware belading natuurlijk niet onder de markt, maar in combinatie met de uitstekende DSG 7-overbrenging neemt hij genoegen met 4,1 l/100 km, wat qua CO2-uitstoot overeenstemt met 109 g/km. Dat klinkt als muziek in de oren voor de fleetmarkt, waar hij ongetwijfeld potten zal breken. Benzinerijders tellen minstens 24.150 euro neer, dieselrijders 26.880 euro.

PLUS: binnenruimte/moduleerbaarheid, koffervolume, afwerkingskwaliteit, ergonomie

MIN: tergend lange versnellingsbakverhoudingen, slappe 1.6 TDI