De Ministerraad heeft zonet een voorontwerp van wet goedgekeurd die de e-bikes (ook wel gekend als speed pedelecs) -die een snelheid tot 45 km/u kunnen halen – vanuit fiscaal standpunt als fietsen beschouwen.
Dat is een belangrijke boost voor een markt die zich sterk ontwikkelt. Wie een speed pedelec gebruikt voor zijn woon-werk verplaatsingen zal daarvoor een tegemoetkoming krijgen van 0,23 cent/kilometer, wat hetzelfde bedrag is al voor een gewone fiets. De werkgevers zijn vrijgesteld van deze tegemoetkoming en kunnen bovendien de investering voor 120% aftrekken.
De werknemer die dergelijke e-bike van zijn werkgever krijgt, zal er ook geen VAA op moeten betalen.
Een steile groeicurve volgens SD Worx
In 2016 ontving 10% van de werknemers in de privésector een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat is een stijging van 16% ten opzichte van 2008 en meteen de sterkste stijging van alle vergoedingen voor woon-werkverkeer over deze periode.
Het aantal werknemers dat een vergoeding voor openbaar vervoer ontvangt, steeg met 12%. Opmerkelijk: het aantal bedrijfswagens steeg slechts met 4%. Het aantal vergoedingen voor het gebruik van de eigen wagen bleef nagenoeg status quo (-0,5%).
Deze cijfers geven strikt de vergoeding weer als onderdeel van het loonpakket. In werkelijkheid ligt het aantal fietsende medewerkers nog hoger: ook medewerkers met een bedrijfswagen komen soms met de fiets naar het werk.
Nog uit de cijfers blijkt dat steeds minder werknemers (11%) het moeten doen zonder enige vorm van vergoeding voor hun woon-werkverkeer.
Minder dan 40 km van hun werk
De fiets is het meest populair bij bedrijven in Vlaanderen: 14% van medewerkers krijgt er een fietsvergoeding. Werknemers in Antwerpen (15%), Oost-Vlaanderen (14%) en West-Vlaanderen (13%) krijgen het vaakst een fietsvergoeding. In Brussel is de fietsvergoeding veel minder populair: 4% van wie in Brussel werkt, ontvangt een fietsvergoeding. Onder de taalgrens is dat slechts 1%.
In 2016 ontvingen vrouwen (11%) vaker dan mannen (8,7%) een fietsvergoeding. Dit komt omdat vrouwen (53%) vaker dan mannen (39%) op minder dan 10 km van hun werk wonen. Weinig verwonderlijk ontvangen werknemers vaker een fietsvergoeding als ze dichter bij hun werk wonen.
Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, woont tussen de 20% en 30% van de medewerkers op minder dan vijf kilometer van het werk (zie grafiek). Ongeveer 22% woont tussen de vijf en tien kilometer van het werk. Zowat een kwart pendelt tien tot negentien kilometer. Slechts 10% verdient de kost op meer dan veertig kilometer van zijn woonplaats.
#Business Driver #Fleet Management #Mobiliteit