Wat als… we onze brandstof aan huis lieten leveren?

Volgens de cijfers van de Belgische Petroleum Federatie (BPF) waren er 3.178 tankstations in België op 1 januari 2015. Op 1 januari 1998 waren dat er nog 5.263. De locaties waar we onze voertuigen kunnen voltanken zitten in dalende lijn met andere woorden. We moeten dus meer omrijden om te kunnen tanken (met meer tijdverlies en onnodig brandstofverbruik tot gevolg). België is overigens niet het enige land in Europa waar het aantal tankstations aan het verminderen is.  

Waarom zouden we onze brandstof dan niet aan huis laten leveren (of op de werkplaats of andere plaatsen)? Wij vermoeden dat er in ons land nog geen initiatieven in die zin werden genomen. In onze buurlanden is dit wel het geval…

Shell TapUp (Nederland)

Zo is Shell in Nederland van start gegaan met een pilootproject in vier Rotterdamse wijken. De naam van dit project: Shell TapUp.

De klanten kunnen aan de hand van een app zowel Euro 95 als diesel bestellen. Ze kunnen zelfs de juiste locatie en het precieze tijdstip van de levering aanduiden.

De klant hoeft niet noodzakelijk thuis te zijn op het moment dat zijn wagen wordt volgetankt. Het is vanzelfsprekend wel belangrijk dat het team van Shell TapUp de dop van de brandstoftank kan openmaken. De (beveiligde) betaling gebeurt achteraf via domiciliering of kredietkaart.

De brandstofprijs komt min of meer overeen met de prijs aan de pomp in de tankstations in de buurt. Voor de dienstverlening betaalt men echter een meerprijs van 3,95 euro.

Om deze service te kunnen verlenen heeft Shell een compact elektrisch voertuig laten ontwikkelen die voldoende brandstof kan vervoeren om circa tien voertuigen te bevoorraden.

Pomp (Frankrijk)

De Franse start-up Pomp besliste een service in het leven te roepen, die vergelijkbaar is met de dienstverlening die door Shell wordt aangeboden. Pomp wil hiermee het hoofd bieden aan het dalende aantal tankstations in Frankrijk (41.500 in 1980 t.o.v. nog slechts 11.356 in 2014). Zowel bedrijven als particulieren kunnen gebruik maken van deze service. De gebruikers betalen dezelfde prijs dan aan de pomp EN bovendien worden er geen extra kosten aangerekend.

Pomp gaat op pad met een tank van 1.000 liter, waarmee het ongeveer 20 voertuigen kan voltanken.

Momenteel wordt deze service enkel aangeboden in de regio rond Parijs. Van zodra het concept aanslaat, moet het de bedoeling zijn om de dienstverlening uit te breiden naar geheel Frankrijk en Europa.

#Business Driver #Internationaal

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine