Werkelijk verbruik: de eerste cijfers van PSA Peugeot Citroën!

Citroën C4 Picasso_Essais Consommation

In november 2015, toen Dieselgate ontplofte, liet PSA Peugeot Citroën weten dat het vanaf de lente 2016 het werkelijke verbruik van zijn voertuigen ging publiceren.

En de Franse constructeur houdt woord, want ze komen nu met de eerste verbruiksresultaten van drie belangrijke modellen.

Geteste voertuigen PEUGEOT 308
1.6l BlueHDi 120
S&S BVM6
Allure
CITROËN C4
GRAND PICASSO
1.6l BlueHDi 120
S&S BVM6 Exclusive
DS 3
1,6l BlueHDi 120
S&S BVM6
So Chic
Meetverbruik via protocol Transport & Environment (l/100km) 5,0 5,6 4,9
Verbruik klanten – klantenenqûete (l/100km) 5,0 / 5,1 5,5 / 5,7 5,1 / 5,3

Zoals u in bovenstaande tabel kan lezen, liggen de resultaten van de eerste metingen dicht bij die van PSA-klanten (die uit onafhankelijke klantenenquêtes komen). PSA heeft nu al aangekondigd dat het de werkelijke verbruiksresultaten van 30 modellen van Peugeot, Citroën en DS officieel zal bekendmaken voor de zomer van 2016. We zullen zien of ze even goed zijn als die van de drie geteste modellen.

Meetprotocol

De metingen gebeuren volgens een protocol dat is vastgelegd door de NGO Transport & Environment. Ze gebeuren op openbare wegen in de buurt van Parijs (25,5 km in de stad, 39,7 km op regionale wegen en 31,1 km op de autosnelweg). Om de testomstandigheden zo reëel mogelijk te maken, wordt de airco gebruikt en wordt het gewicht van zowel passagiers als bagage aan boord gebracht en rijdt men niet alleen op vlakke wegen.

Geïnspireerd door het Europese project RDE “Real Driving Emissions”, meet het protocol het brandstofverbruik via een mobiele installatie die op de wagen gemonteerd wordt. Het onafhankelijke organisme Bureau Veritas staat garant voor het protocol en de uitvoering ervan in gedefinieerde omstandigheden. Het staat tevens borg voor de integriteit van de resultaten.

Het is begrijpelijk dat PSA Peugeot Citroën hier trots op is, net zoals bij de NGO Transport & Environment. Dat blijkt toch uit de commentaren van Greg Archer, Directeur Clean Vehicles bij de NOG :  “Het protocol dat ontwikkeld werd in samenwerking met PSA Peugeot Citroën is robuust. Hij geeft het reële verbruik weer van een gewone automobilist in realistische omstandigheden. Deze testprocedure zou dus eigenlijk de referentie moeten worden voor alle constructeur.”

 

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Citroen La Collegiale 1400 NIVELLES
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos
Stellantis & You Wijnegem 2110 Wijnegem
Garage Meyvis 2180 Ekeren
Felix – Lavrijsen Herentals 2200 Herentals
Van Mossel Van Kelst Schriek 2223 Schriek
Van Mossel Zandhoven – Gabo Bielen 2520 Zonhoven
Stellantis & You Antwerpen 2610 Wilrijk
Stellantis & You Mechelen 2800 Antwerpen
Imacar Bornem – Citroën 2880 Bornem
Felix Brecht 2960 Brecht
Van Mossel Van Kelst Leuven 3020 Herent
Van Mossel Van Kelst Aarschot 3200 Aarschot
Van Mossel Diest 3290 Diest
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Genk 3600 Genk
Van Mossel Tongeren 3700 Tongeren
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Citroen Bullman 6010 COUILLET
Citroen Devergnies 7100 LA
Citroën Traxxion Tielt 8700 Tielt
Imacar Sint-Niklaas – Citroën 9100 Sint-Niklaas
Imacar Wetteren – Citroen 9230 Wetteren
Citroën Traxxion Deinze 9800 Deinze
Citroen Traxxion Evergem 9940 Evergem

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine