In november 2015, toen Dieselgate ontplofte, liet PSA Peugeot Citroën weten dat het vanaf de lente 2016 het werkelijke verbruik van zijn voertuigen ging publiceren.
En de Franse constructeur houdt woord, want ze komen nu met de eerste verbruiksresultaten van drie belangrijke modellen.
Geteste voertuigen | PEUGEOT 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Allure |
CITROËN C4 GRAND PICASSO 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 Exclusive |
DS 3 1,6l BlueHDi 120 S&S BVM6 So Chic |
Meetverbruik via protocol Transport & Environment (l/100km) | 5,0 | 5,6 | 4,9 |
Verbruik klanten – klantenenqûete (l/100km) | 5,0 / 5,1 | 5,5 / 5,7 | 5,1 / 5,3 |
Zoals u in bovenstaande tabel kan lezen, liggen de resultaten van de eerste metingen dicht bij die van PSA-klanten (die uit onafhankelijke klantenenquêtes komen). PSA heeft nu al aangekondigd dat het de werkelijke verbruiksresultaten van 30 modellen van Peugeot, Citroën en DS officieel zal bekendmaken voor de zomer van 2016. We zullen zien of ze even goed zijn als die van de drie geteste modellen.
Meetprotocol
De metingen gebeuren volgens een protocol dat is vastgelegd door de NGO Transport & Environment. Ze gebeuren op openbare wegen in de buurt van Parijs (25,5 km in de stad, 39,7 km op regionale wegen en 31,1 km op de autosnelweg). Om de testomstandigheden zo reëel mogelijk te maken, wordt de airco gebruikt en wordt het gewicht van zowel passagiers als bagage aan boord gebracht en rijdt men niet alleen op vlakke wegen.
Geïnspireerd door het Europese project RDE “Real Driving Emissions”, meet het protocol het brandstofverbruik via een mobiele installatie die op de wagen gemonteerd wordt. Het onafhankelijke organisme Bureau Veritas staat garant voor het protocol en de uitvoering ervan in gedefinieerde omstandigheden. Het staat tevens borg voor de integriteit van de resultaten.
Het is begrijpelijk dat PSA Peugeot Citroën hier trots op is, net zoals bij de NGO Transport & Environment. Dat blijkt toch uit de commentaren van Greg Archer, Directeur Clean Vehicles bij de NOG : “Het protocol dat ontwikkeld werd in samenwerking met PSA Peugeot Citroën is robuust. Hij geeft het reële verbruik weer van een gewone automobilist in realistische omstandigheden. Deze testprocedure zou dus eigenlijk de referentie moeten worden voor alle constructeur.”
#Auto